Nuoret digitaalisen väkivallan sivustakatsojina
Al-Khafaji, Mirja; Eklin, Pia (2025)
Al-Khafaji, Mirja
Eklin, Pia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623118
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin nuoria digitaalisen väkivallan sivustakatsojina. Kasvavan digitaalisuuden ja teknologian kehittymisen myötä myös digitaalinen väkivalta on lisääntynyt. Nuoret viettävät paljon aikaa digitaalisessa ympäristössä, joten ongelma koskee erityisesti heitä. Sivustakatsojalla on mahdollisuus puuttua näkemäänsä digitaaliseen väkivaltatilanteeseen ja näin osaltaan torjua turvattomuutta ja rikollisuutta.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli löytää syyt, miksi nuori puuttuu tai ei puutu näkemäänsä digitaaliseen väkivaltatilanteeseen. Työn toinen päätavoite oli löytää keinoja, joiden avulla nuoret saataisiin puuttumaan näkemäänsä digitaaliseen väkivaltatilanteeseen tai ilmoittamaan siitä asianmukaiselle taholle. Työssä on tutkittu myös sitä, tunnistavatko nuoret digitaalisen väkivallan monimuotoisuutta ja ymmärtävätkö he, millainen toiminta digitaalisessa ympäristössä täyttää rikoksen tunnusmerkistön.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin digitaaliseen väkivaltaan ja sivustakatsojan rooliin ja tutkittiin muun muassa digitaalisen väkivallan muotoja, yleisyyttä ja siihen liittyvää lainsäädäntöä sekä sivustakatsojailmiötä digitaalisessa ympäristössä ja väkivaltatilanteeseen puuttumista. Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullista tutkimusta ja oikeusmuotoilua. Tutkimus toteutettiin nuorten sidosryhmien tarkastelulla, havainnoimalla nuoria verkkoympäristössä, verkkokyselyllä ja puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastateltavina oli nuoria, digitaalisen nuorisotyön asiantuntijoita ja huoltaja. Opinnäytetyön kehittämistehtävän tuloksena oli sisältömateriaalia toimeksiantajan, oikeusministeriön kriminaalipolitiikka- ja rikosoikeusosaston rikoksentorjunta ja seuraamukset -yksikön, nuorille suunnattavaa kampanjaa varten.
Tutkimustuloksena löytyi viisi merkittävää syytä nuorten sivustakatsojien passiivisuuteen digitaalisessa väkivaltatilanteessa sekä viisi keskeistä keinoa saada nuori puuttumaan näkemäänsä digitaaliseen väkivaltatilanteeseen. Kehittämistyössä puuttumiskeinot jaoteltiin kahteen luokkaan ja eriteltiin, kuinka nuori sivustakatsoja voi puuttua turvallisesti näkemäänsä digitaaliseen väkivaltatilanteeseen.
Opinnäytetyön löydösten perusteella nuorille suunnattu kampanja hyötyisi sisällöstä, jossa nuoria sivustakatsojia valistetaan turvallisen puuttumisen keinoista, kannustetaan puuttumaan tuomalla esiin puuttumisen mahdollisuus ja hyödyt, valistetaan verkkorikollisuudesta ja digitaalisen väkivallan monimuotoisuudesta sekä korostetaan empatiaa muita digitaalisessa ympäristössä olevia kohtaan.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli löytää syyt, miksi nuori puuttuu tai ei puutu näkemäänsä digitaaliseen väkivaltatilanteeseen. Työn toinen päätavoite oli löytää keinoja, joiden avulla nuoret saataisiin puuttumaan näkemäänsä digitaaliseen väkivaltatilanteeseen tai ilmoittamaan siitä asianmukaiselle taholle. Työssä on tutkittu myös sitä, tunnistavatko nuoret digitaalisen väkivallan monimuotoisuutta ja ymmärtävätkö he, millainen toiminta digitaalisessa ympäristössä täyttää rikoksen tunnusmerkistön.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin digitaaliseen väkivaltaan ja sivustakatsojan rooliin ja tutkittiin muun muassa digitaalisen väkivallan muotoja, yleisyyttä ja siihen liittyvää lainsäädäntöä sekä sivustakatsojailmiötä digitaalisessa ympäristössä ja väkivaltatilanteeseen puuttumista. Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullista tutkimusta ja oikeusmuotoilua. Tutkimus toteutettiin nuorten sidosryhmien tarkastelulla, havainnoimalla nuoria verkkoympäristössä, verkkokyselyllä ja puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastateltavina oli nuoria, digitaalisen nuorisotyön asiantuntijoita ja huoltaja. Opinnäytetyön kehittämistehtävän tuloksena oli sisältömateriaalia toimeksiantajan, oikeusministeriön kriminaalipolitiikka- ja rikosoikeusosaston rikoksentorjunta ja seuraamukset -yksikön, nuorille suunnattavaa kampanjaa varten.
Tutkimustuloksena löytyi viisi merkittävää syytä nuorten sivustakatsojien passiivisuuteen digitaalisessa väkivaltatilanteessa sekä viisi keskeistä keinoa saada nuori puuttumaan näkemäänsä digitaaliseen väkivaltatilanteeseen. Kehittämistyössä puuttumiskeinot jaoteltiin kahteen luokkaan ja eriteltiin, kuinka nuori sivustakatsoja voi puuttua turvallisesti näkemäänsä digitaaliseen väkivaltatilanteeseen.
Opinnäytetyön löydösten perusteella nuorille suunnattu kampanja hyötyisi sisällöstä, jossa nuoria sivustakatsojia valistetaan turvallisen puuttumisen keinoista, kannustetaan puuttumaan tuomalla esiin puuttumisen mahdollisuus ja hyödyt, valistetaan verkkorikollisuudesta ja digitaalisen väkivallan monimuotoisuudesta sekä korostetaan empatiaa muita digitaalisessa ympäristössä olevia kohtaan.