Kinnula - kappale kauneinta Suomea : maaseutumatkailun kehittäminen kunnassa
Pasanen, Maarit (2007)
Pasanen, Maarit
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061723205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061723205
Tiivistelmä
Kinnula on pieni, noin 2000 asukkaan, kunta pohjoisessa Keski-Suomessa. Kunnan matkailupalvelut ovat vielä kehittymättömiä, mökin vuokrausta ja luontoaktiviteetteja lukuun ottamatta. Kasvava maaseutumatkailu nähdään keinona säilyttää peruspalvelut sekä asukkaat kunnassa. Työn toimeksiantajana toimi vuonna 2004 toimintansa aloittanut kehittämisyhtiö Witas Oy, joka toimii Kinnulan, Pihtiputaan ja Viitasaaren alueilla. Yhtion toimenkuvaan kuuluu alueella sijaitsevien yritysten liiketoiminnan kehittäminen eri keinoin sekä alueen matkailun, matkailualan yritysten sekä matkailu- ja aluemarkkinoinnin kehittäminen.
Teoreettinen viitekehys koostuu toimeksiantajan ja Kinnulan kunnan esittelyistä, maaseutumatkailupalveluista, maaseutumatkailuyrittäjyydestä sekä maaseutumatkailun kehittämisestä tuotteistamisen ja markkinoinnin näkökulmista. Työn tarkoituksena oli kartoittaa Kinnulan kunnan tämän hetkinen matkailun tila sekä matkailun kehittamistarpeet päivittämällä olemassa oleva matkailun kehittämissuunnitelma. Tarkoituksena oli myös selvittää kunnan matkailupotentiaali sekä tulevaisuuden näkymät. Tavoitteena oli, kvalitatiivisten henkilökohtaisten teemahaastattelujen pohjalta, suunnitella ja kehitellä kuntaan helposti toteutettavia matkailupalveluja, jotka edistäisivät alueen matkailua. Haastattelujen pohjalta laadittiin kehittämissuunnitelma kunnan matkailun kehittämiseksi.
Tutkimus suoritettiin syksyllä 2006 ja siihen haastateltiin yhteensä 13 Kinnulan kunnan matkailuyrittäjää. Matkailulla suhteellisen iäkkäät maaseutuyrittäjät hakevat lisätoimeentuloa ansiotyön ohella. Tuloksista selvisi, että kunnan matkailu on sesonkiluonteista, joten sen ympärivuotisuuteen tulisi panostaa markkinointia ja yhteistyötä lisäämällä. Luonto ja siihen liittyvät aktiviteetit sekä hiljaisuus ovat tärkeimpiä vetovoimatekijöitä. Matkailupalveluja, niin majoitus-, ravitsemis- kuin ohjelmapalvelujakin kehittämällä ja lisäämällä kunnan matkailu saataisiin nousuun. Erityisesti eri teemoihin liittyviä matkailupaketteja voisi suunnitella.
Teoreettinen viitekehys koostuu toimeksiantajan ja Kinnulan kunnan esittelyistä, maaseutumatkailupalveluista, maaseutumatkailuyrittäjyydestä sekä maaseutumatkailun kehittämisestä tuotteistamisen ja markkinoinnin näkökulmista. Työn tarkoituksena oli kartoittaa Kinnulan kunnan tämän hetkinen matkailun tila sekä matkailun kehittamistarpeet päivittämällä olemassa oleva matkailun kehittämissuunnitelma. Tarkoituksena oli myös selvittää kunnan matkailupotentiaali sekä tulevaisuuden näkymät. Tavoitteena oli, kvalitatiivisten henkilökohtaisten teemahaastattelujen pohjalta, suunnitella ja kehitellä kuntaan helposti toteutettavia matkailupalveluja, jotka edistäisivät alueen matkailua. Haastattelujen pohjalta laadittiin kehittämissuunnitelma kunnan matkailun kehittämiseksi.
Tutkimus suoritettiin syksyllä 2006 ja siihen haastateltiin yhteensä 13 Kinnulan kunnan matkailuyrittäjää. Matkailulla suhteellisen iäkkäät maaseutuyrittäjät hakevat lisätoimeentuloa ansiotyön ohella. Tuloksista selvisi, että kunnan matkailu on sesonkiluonteista, joten sen ympärivuotisuuteen tulisi panostaa markkinointia ja yhteistyötä lisäämällä. Luonto ja siihen liittyvät aktiviteetit sekä hiljaisuus ovat tärkeimpiä vetovoimatekijöitä. Matkailupalveluja, niin majoitus-, ravitsemis- kuin ohjelmapalvelujakin kehittämällä ja lisäämällä kunnan matkailu saataisiin nousuun. Erityisesti eri teemoihin liittyviä matkailupaketteja voisi suunnitella.