Musiikkikappaleen miksaaminen videopeliin
Kääriäinen, Konsta (2025)
Avaa tiedosto
Musiikkikappale ennen miksausta
Musiikkikappale miksauksen jälkeen
Lataukset:
Kääriäinen, Konsta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322995
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan musiikkikappaleen miksauksen tekniikoita ja työkaluja. Työssä kerrotaan miksauksen työkalujen toiminnasta ja kappaleen ääniraitojen käsittelystä.
Työn tarkoituksena oli miksata musiikkikappale, jota tullaan käyttämään videopelissä. Miksaus tehtiin kotistudiossa, joten tavoitteena oli saada aikaan mahdollisimman laadukas lopputulos ilman ammattitason studiota. Miksattaviin ääniraitoihin lukeutuvat rumpusetti, syntetisaattorit ja basso.
Työn tuloksena oli laadukkaasti miksattu teknokappale. Lopputulos on voimakas mutta tasapainoinen versio säveltäjän alkuperäisestä kappaleesta. Opinnäytetyössä käytettyjä työkaluja ja tekniikoita voidaan hyödyntää korkealaatuiseen musiikin miksaukseen. The thesis studies the techniques and tools used in mixing a piece of music. The thesis goes over the functionality of mixing tools and the processing of audio tracks.
The purpose of the thesis was to mix a piece of music to be used in a video game. The mixing was done in a home studio, so the goal was to produce the highest quality mix possible without access to a professional studio. Audio tracks to be mixed included a drum set, synthesizers and bass.
The result was a well-mixed piece of techno music. The mixing resulted in a powerful but balanced version of the composer's original song. The tools and techniques used in the thesis may be used for high quality mixing of music.
Työn tarkoituksena oli miksata musiikkikappale, jota tullaan käyttämään videopelissä. Miksaus tehtiin kotistudiossa, joten tavoitteena oli saada aikaan mahdollisimman laadukas lopputulos ilman ammattitason studiota. Miksattaviin ääniraitoihin lukeutuvat rumpusetti, syntetisaattorit ja basso.
Työn tuloksena oli laadukkaasti miksattu teknokappale. Lopputulos on voimakas mutta tasapainoinen versio säveltäjän alkuperäisestä kappaleesta. Opinnäytetyössä käytettyjä työkaluja ja tekniikoita voidaan hyödyntää korkealaatuiseen musiikin miksaukseen.
The purpose of the thesis was to mix a piece of music to be used in a video game. The mixing was done in a home studio, so the goal was to produce the highest quality mix possible without access to a professional studio. Audio tracks to be mixed included a drum set, synthesizers and bass.
The result was a well-mixed piece of techno music. The mixing resulted in a powerful but balanced version of the composer's original song. The tools and techniques used in the thesis may be used for high quality mixing of music.