Videopelien taiteellinen ohjaus, ydinmallit ja tyylioppaat
Markkanen, Jyri (2025)
Markkanen, Jyri
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061723207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061723207
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli taiteellista ohjausta ammattina ja sen vaatimuksia pelialalla. Opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin videopelin tyylin määrittely ja tyylin mukaista toteutusta ohjaava opas. Tavoitteena oli selvittää miten määrittää teoksen visio ja kommunikoida se tekijätiimille konkreettisina toimintaesimerkkeinä.
Keskusteluiden ja kyselyiden lopputuloksena sovittu visio tiivistettiin kuvaaviin avainsanoihin. Visio kommunikoitiin tyylioppaan muodossa, joka keskittyi opastamaan 3D-mallinnusta pelille sovitun tyylin mukaisesti.
Pelin vision tiivistäminen avainsanoiksi johti keskusteluihin, joissa tehtiin paljon oivalluksia ja tiimin välinen ymmärrys visiosta parani. Pelin tavoitteleman genren ja tunnelman ymmärtäminen edesauttoi vision kehittämistä ja määrittelyä. Opinnäytetyön perusteella voitiin todeta, että alasta riippumatta taiteellinen ohjaus vaatii monialaista osaamista ja teknistä ymmärrystä, mutta selkeä kommunikaatio on tärkein taito hallita.
Keskusteluiden ja kyselyiden lopputuloksena sovittu visio tiivistettiin kuvaaviin avainsanoihin. Visio kommunikoitiin tyylioppaan muodossa, joka keskittyi opastamaan 3D-mallinnusta pelille sovitun tyylin mukaisesti.
Pelin vision tiivistäminen avainsanoiksi johti keskusteluihin, joissa tehtiin paljon oivalluksia ja tiimin välinen ymmärrys visiosta parani. Pelin tavoitteleman genren ja tunnelman ymmärtäminen edesauttoi vision kehittämistä ja määrittelyä. Opinnäytetyön perusteella voitiin todeta, että alasta riippumatta taiteellinen ohjaus vaatii monialaista osaamista ja teknistä ymmärrystä, mutta selkeä kommunikaatio on tärkein taito hallita.