Valmentavan johtamisen hyödyntäminen monimuotoisissa työyhteisöissä
Kivimäki, Henna (2025)
Kivimäki, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061823279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061823279
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on valmentavan johtamisen hyödyntäminen monimuotoisissa työyhteisöissä. Opinnäytetyö on toteutettu Lempeä Hoiva -hankkeelle ja sen aihe on muotoutunut hankkeen edustajan ja opinnäytetyön tekijän yhteistyönä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata millaisena hoivayksiköissä työskentelevät esihenkilöt kokevat monimuotoisten työyhteisöjen johtamisen, ja selvittää, miten valmentavalla johtamisella voidaan tukea monimuotoisten työyhteisöjen johtamista sekä toimintaa. Tiedon tuottamisen lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää esihenkilöiden käyttöön materiaaleja, joiden avulla he voivat hyödyntää valmentavan johtamisen menetelmiä monimuotoisten työyhteisöjen johtamisessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa on käsitelty monimuotoisuutta siihen liittyvien keskeisten käsitteiden sekä monimuotoisuuden haasteiden ja hyötyjen kautta. Tietoperustassa on tarkasteltu lisäksi monimuotoisuuden johtamista valmentavaan johtamiseen kiinnittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelujen kohteena olivat Lempeä Hoiva -hankkeessa mukana olevien hoivayksiköiden esihenkilöt. Teemahaastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Esihenkilöille suunnattujen materiaalien tuottamisessa hyödynnettiin yhteiskehittämisen menetelmiä.
Tulosten mukaan esihenkilöiden kokemus monimuotoisten työyhteisöjen johtamisesta on arkinen. Tulokset osoittivat, että esihenkilöt tuntevat monimuotoisuuden ilmentymismuodot ja tiedostavat myös millaisia vaatimuksia monimuotoisuuden huomioiminen asettaa esihenkilöinä työskenteleville. Valmentava johtaminen tunnistettiin esihenkilöiden keskuudessa johtamisen menetelmäksi, jonka avulla voidaan kehittää niin yksittäistä työntekijää kuin koko työyhteisöä. Tulosten perusteella monimuotoisuuteen liittyvää tietoisuutta kaivataan kuitenkin lisää ja erityisesti monimuotoisuuden positiivisten vaikutusten aikaansaamiseksi työyhteisöissä tarvitaan lisää toimenpiteitä. Tulokset osoittivat myös, että valmentavan johtamistyylin käyttämistä haastaa sekä aika- että henkilöstöresurssien niukkuus.
Opinnäytetyön teoriaperusta ja tulokset osoittavat, että työyhteisöjen monimuotoistuminen on ilmiö, johon organisaatioiden on syytä kiinnittää yhä enemmän huomiota. Kehittämällä monimuotoisuuden johtamiskäytäntöjä esimerkiksi valmentavaa johtajuutta hyödyntäen, organisaatiot voivat edistää suorituskyvyn parantumista ja lisätä henkilöstön työtyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön tekemisessä saavutettiin sille asetettu tavoite. Lisäksi esihenkilöiden käyttöön tuotettiin kaksi erilaista tuotosta, joiden avulla he voivat vahvistaa valmentavan johtamistyylin hyödyntämistä monimuotoisten työyhteisöjen johtamisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata millaisena hoivayksiköissä työskentelevät esihenkilöt kokevat monimuotoisten työyhteisöjen johtamisen, ja selvittää, miten valmentavalla johtamisella voidaan tukea monimuotoisten työyhteisöjen johtamista sekä toimintaa. Tiedon tuottamisen lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää esihenkilöiden käyttöön materiaaleja, joiden avulla he voivat hyödyntää valmentavan johtamisen menetelmiä monimuotoisten työyhteisöjen johtamisessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa on käsitelty monimuotoisuutta siihen liittyvien keskeisten käsitteiden sekä monimuotoisuuden haasteiden ja hyötyjen kautta. Tietoperustassa on tarkasteltu lisäksi monimuotoisuuden johtamista valmentavaan johtamiseen kiinnittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelujen kohteena olivat Lempeä Hoiva -hankkeessa mukana olevien hoivayksiköiden esihenkilöt. Teemahaastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Esihenkilöille suunnattujen materiaalien tuottamisessa hyödynnettiin yhteiskehittämisen menetelmiä.
Tulosten mukaan esihenkilöiden kokemus monimuotoisten työyhteisöjen johtamisesta on arkinen. Tulokset osoittivat, että esihenkilöt tuntevat monimuotoisuuden ilmentymismuodot ja tiedostavat myös millaisia vaatimuksia monimuotoisuuden huomioiminen asettaa esihenkilöinä työskenteleville. Valmentava johtaminen tunnistettiin esihenkilöiden keskuudessa johtamisen menetelmäksi, jonka avulla voidaan kehittää niin yksittäistä työntekijää kuin koko työyhteisöä. Tulosten perusteella monimuotoisuuteen liittyvää tietoisuutta kaivataan kuitenkin lisää ja erityisesti monimuotoisuuden positiivisten vaikutusten aikaansaamiseksi työyhteisöissä tarvitaan lisää toimenpiteitä. Tulokset osoittivat myös, että valmentavan johtamistyylin käyttämistä haastaa sekä aika- että henkilöstöresurssien niukkuus.
Opinnäytetyön teoriaperusta ja tulokset osoittavat, että työyhteisöjen monimuotoistuminen on ilmiö, johon organisaatioiden on syytä kiinnittää yhä enemmän huomiota. Kehittämällä monimuotoisuuden johtamiskäytäntöjä esimerkiksi valmentavaa johtajuutta hyödyntäen, organisaatiot voivat edistää suorituskyvyn parantumista ja lisätä henkilöstön työtyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön tekemisessä saavutettiin sille asetettu tavoite. Lisäksi esihenkilöiden käyttöön tuotettiin kaksi erilaista tuotosta, joiden avulla he voivat vahvistaa valmentavan johtamistyylin hyödyntämistä monimuotoisten työyhteisöjen johtamisessa.