Nuorten ostokäyttäytyminen katsastusasemapalveluissa
Sandvik, Leena-Maija; Sundfors, Siv (2007)
Sandvik, Leena-Maija
Sundfors, Siv
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062323404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062323404
Tiivistelmä
Jokainen meistä käyttää erilaisia palveluja joka päivä, käymme ostoksilla kaupassa tai syömme ravintolassa, kuljemme työmatkat linja-autolla tai katsastamme automme katsastusasemalla. Se miten palvelu koetaan, on yksilöllistä, ja yrityksen on palveluita kehittääkseen tunnettava omat asiakkaansa ja näiden ostotottumukset.
Opinnäytetyömme päätavoitteena oli selvittää, millä perusteilla alle 25-vuotiaat valitsevat katsastusaseman ja mitä he arvostavat katsastuspalvelussa. Selvitimme myös, millä tavoin nuoret täIlä hetkellä asioivat katsastusasemalla eli haluavatko he varata ajan katsastukselle vai asioida ilman ajanvarausta. Kartoitimme tutkimuksessamme sekä toimeksiantajamme A-Katsastuksen omien asiakkaiden että kilpailijoiden asiakkaiden näkemykset ajoneuvokatsastuksesta.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen survey-tutkimus. Tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin 1.7.-15.8.2007 välisenä aikana, ja otoskoko oli 67. Tutkimuksessa käytetty kyselylomake koostui yhdeksästä strukturoidusta ja yhdestä avoimesta kysymyksestä.
Tutkimustulosten mukaan alle 25-vuotiaat katsastusaseman palveluita käyttävät nuoret arvostavat eniten palvelun nopeutta, katsastusaseman sijaintia ja mahdollisuutta palveluun omalla äidinkielellä. Tutkimus osoittaa, että nuoret yleisesti ottaen ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun katsastusasemasta riippumatta.
Opinnäytetyömme päätavoitteena oli selvittää, millä perusteilla alle 25-vuotiaat valitsevat katsastusaseman ja mitä he arvostavat katsastuspalvelussa. Selvitimme myös, millä tavoin nuoret täIlä hetkellä asioivat katsastusasemalla eli haluavatko he varata ajan katsastukselle vai asioida ilman ajanvarausta. Kartoitimme tutkimuksessamme sekä toimeksiantajamme A-Katsastuksen omien asiakkaiden että kilpailijoiden asiakkaiden näkemykset ajoneuvokatsastuksesta.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen survey-tutkimus. Tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin 1.7.-15.8.2007 välisenä aikana, ja otoskoko oli 67. Tutkimuksessa käytetty kyselylomake koostui yhdeksästä strukturoidusta ja yhdestä avoimesta kysymyksestä.
Tutkimustulosten mukaan alle 25-vuotiaat katsastusaseman palveluita käyttävät nuoret arvostavat eniten palvelun nopeutta, katsastusaseman sijaintia ja mahdollisuutta palveluun omalla äidinkielellä. Tutkimus osoittaa, että nuoret yleisesti ottaen ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun katsastusasemasta riippumatta.