Ilo on oppimisen polttoaine
Salo-Peltokoski, Noora-Kaisa (2007)
Salo-Peltokoski, Noora-Kaisa
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062323410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062323410
Tiivistelmä
Ajat muuttuvat ja uudet tuulet puhaltavat. Oppiminen ja opettaminen eivät ole tänään samanlaisia kuin kymmenen tai kaksikymmentä vuotta sitten. Ei myöskään ihminen. Nykypäivän ihminen rakastaa runsasta virikkeiden tarjontaa, tuloksellisuutta ja asioiden kilpailuttamista. lhmiset oppivat helposti siihen, että kaikkea on saatava ja saatavilla, nopeasti ja tehokkaasti. Miten käy siis niiden harrastuksien ja töiden, joiden tuloksien näkemiseksi onkin puurrettava hiukan pidempään? Musiikkiharrastus on yksi niistä, joissa oppiminen tapahtuu ahkeran ja jatkuvan työn kautta. Soittaminen vaatii aikaa, usein yksinäisiä harjoitteluhetkiä, tutkintoja ja esiintymisiä. Teoria ja säveltapailutunnit mielletään taas usein käytännöstä irrallaan oleviksi kalvosulkeisiksi.
Nykypäivän maailma heittää meille haasteen pysyä mukana matkassa. On vastattava kutsuun ja lähdettävä kilpailuun mukaan. Mutta mikä on oikea tie? Mikä saa ihmisen lataamaan voimansa pitkäaikaiseen ponnisteluun, kun monet muut tiet olisivat niin paljon helpompia? Aina voi tarjota palkintoja tai materiaalisia houkutuksia, mutta ehkä meidän ei sittenkään tarvitse mennä niin kauas. Vastaus löytyy mielestäni aivan nenämme edestä, meistä ihmisistä itsestämme. Mitä jos emme aina vain tavoittelisi jotain päämäärää? Mitä jos nauttisimme itse tekemisestä, oppimisesta ja itsemme toteuttamisesta? Olkoon menopelimme sitten miten hieno tahansa, emme pääse puusta pitkään, jos siitä puuttuu moottori ja polttoainekin on loppu. Mitä jos siis tankkaisimme menopelimme ilolla, ruokkisimme silla motivaatiomoottorimme?
Opinnäytetyöni käsittelee oppimisen ja opettamisen lainalaisuuksia omien ajatuksieni värittämänä. Erilaisten oppimiskäsityksien, opetusperiaatteiden ja oppimistyylien tutkiminen ja toteuttaminen sekä oman alamme uusien tuulien seuraaminen avaa meille opettajille mielestäni todellisen aarrearkun kohti inhimillisempää oppimisen maailmaa. Esittelen opinnäytetyössäni myös kokemuksen kautta hyväksi havaitsemiani opetusperiaatteita ja uusia, ehkä jopa erilaisia keinoja synnyttää musiikin teorian ja säveltapailun, miksei muunkin musiikinopiskelun tunneille ilon, suvaitsevaisuuden ja luovuuden ilmapiirin.
Nykypäivän maailma heittää meille haasteen pysyä mukana matkassa. On vastattava kutsuun ja lähdettävä kilpailuun mukaan. Mutta mikä on oikea tie? Mikä saa ihmisen lataamaan voimansa pitkäaikaiseen ponnisteluun, kun monet muut tiet olisivat niin paljon helpompia? Aina voi tarjota palkintoja tai materiaalisia houkutuksia, mutta ehkä meidän ei sittenkään tarvitse mennä niin kauas. Vastaus löytyy mielestäni aivan nenämme edestä, meistä ihmisistä itsestämme. Mitä jos emme aina vain tavoittelisi jotain päämäärää? Mitä jos nauttisimme itse tekemisestä, oppimisesta ja itsemme toteuttamisesta? Olkoon menopelimme sitten miten hieno tahansa, emme pääse puusta pitkään, jos siitä puuttuu moottori ja polttoainekin on loppu. Mitä jos siis tankkaisimme menopelimme ilolla, ruokkisimme silla motivaatiomoottorimme?
Opinnäytetyöni käsittelee oppimisen ja opettamisen lainalaisuuksia omien ajatuksieni värittämänä. Erilaisten oppimiskäsityksien, opetusperiaatteiden ja oppimistyylien tutkiminen ja toteuttaminen sekä oman alamme uusien tuulien seuraaminen avaa meille opettajille mielestäni todellisen aarrearkun kohti inhimillisempää oppimisen maailmaa. Esittelen opinnäytetyössäni myös kokemuksen kautta hyväksi havaitsemiani opetusperiaatteita ja uusia, ehkä jopa erilaisia keinoja synnyttää musiikin teorian ja säveltapailun, miksei muunkin musiikinopiskelun tunneille ilon, suvaitsevaisuuden ja luovuuden ilmapiirin.