Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Nöjda kunder och långvariga kundrelationer - med kundnärhet och kundstrategier som vertyg

Vähäkangas, Pia (2007)

 
Avaa tiedosto
Vahakangas_Pia.pdf (528.1Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Vähäkangas, Pia
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062323419
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att få en bild av hur kunderna upplever ritningsavdelningen på Forsberg-Rahkola Oy Ab. Målsättningen var att få bättre kännedom om kunderna, kundbelåtenhet i dagens läge och om kunderna har önskemål gällande verksamheten kring ritningsavdelningen. I målsättningen ingick också att få veta om kunderna upplever ritningsavdelningen som kundnära och betjänande. I målsättningen ingick ytterligare att genom teorier om kundnärhet, kundstrategier och kundförhållanden hitta sätt som skall hjälpa företaget att ha nöjda kunder på ritningsavdelningen. Arbetets teoretiska referensram behandlade kundnärhet, kundstrategier, kundförhållanden och företagets lönsamhet.

Undersökningen gjordes som en kvantitativ undersökning med ett frågeformulär. Undersökningen utfördes under hösten 2007. Undersökningen gick praktiskt till så att 100 stycken frågeformulär sattes fram på ritningsavdelningen vid Forsberg-Rahkola. Frågeformuläret var svenskspråkigt på den ena sidan och finskspråkigt på den andra sidan. Enkäten bestod av 26 frågor och den sista frågan var en öppen fråga. Enkätens frågor handlade om hur kunderna upplever ritningsavdelningen, vad kunderna uppskattar och hur de upplever kundservicen.

I undersökningen deltog 31 respondenter. Om resultatet kan man konstatera att de flesta av kunderna var nöjda. På den öppna frågan kom många svar som gav flera konkreta synpunkter på ritningsavdelningens verksamhet. Efter vidare analyser gällande undersökningen gavs flera utvecklingsförslag till uppdragsgivaren. Det första utvecklingsförslaget gällde kundernas betjäningssätt. Utvecklingsförslagen handlade om att man kunde segmentera kunderna i mindre grupper. Man kan ha olika faktorer som grund för segmenteringen, men efter analys av svaren i undersökningen framkom att man kan börja med att segmentera kunderna enligt betjäningssätt. Som konkret förslag till detta föreslogs elektroniska tjänster som skulle underlätta ritningsbeställningen och ett s.k. ritningsbud som skulle köra ut ritningarna till kunderna enligt önskemål. Tjänsterna kunde eventuellt vara avgiftsbelagda. Ett mindre utvecklingsförslag var att man kunde göra ritningsavdelningen mera synlig genom annonsering och att själva kundbetjäningen skulle vara mera synlig när man kommer in till företaget.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste