Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Vuorovaikutuksen merkitys musiikin opettamisessa

Väänänen-Riihiaho, Päivi (2007)

 
Avaa tiedosto
Vaananen-Riihiaho_Paivi.pdf (5.759Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Väänänen-Riihiaho, Päivi
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062623491
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla vuorovaikutuksen merkitystä musiikin/solistisen aineen opettamisessa. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen viitekehys rakentuu vuorovaikutuksesta, ihmiskäsityksestä, oppimiskäsityksestä, konstruktivismista sekä musiikin oppimisesta ja opettamisesta.

Tutkimuksen kohdejoukkona oli kymmenen eri musiikin/solistisen aineen opettajaa. Tutkimus suoritettiin avoimina kysymyksinä kyselylomakkeella. Täytetyn kyselyn palautti kahdeksan henkilöä. Tutkimuksen vastausprosentti oli 80%.

Kaikki tutkimukseen osallistuneet musiikin/solistisen aineen opettajat pitivät vuorovaikutuksen merkitystä erittäin tärkeänä osana opettamista. Toimivan vuorovaikutuksen, hyvän kommunikaation, tasa-arvoisen yhteistyön, mielekkään sekä avoimen oppimisilmapiirin ja -tilanteen merkitys näkyi hyvin tärkeänä osana musiikin/solistisen aineen opetuksessa. Tärkeäksi koettiin myös se, että opettaminen ei etene ilman vuorovaikutustaitoja. Toimivalla vuorovaikutuksella oli merkitystä myös opettajan työssä jaksamiseen. Musiikin/solistisen aineen opettamista ohjaava ihmiskäsitys oli pääosin humanistinen sekä yksilökeskeisyyttä korostava. Oppilaan kokonaisuuden huomioon ottamista pidettiin tärkeänä sekä ohjaavana tekijänä opettamisessa ja oppimisessa. Musiikin opettamista ohjaava oppimiskäsitys oli pääosin konstruktivismi ja kognitiivisen oppimisen mallit. Lisäksi vastaajat kokivat, että opettaminen painottui enemmän ohjaamisen kuin opettamisen puolelle sekä oppilas koettiin aktiivisena toimijana. Myös musiikin oppiminen koettiin elinikaisena prosessina. Musiikin opettamisessa ja oppimisessa pidettiin erittäin tärkeänä erilaisia mielikuvia ja aistikanavia sekä niiden käyttöä. Myös erilaiset oppilaslähtöiset työtavat nousivat esille musiikin opettamisessa. Oppilaan yksilollisyys, persoonallisuus sekä motivaatio nousivat tärkeänä tekijänä opetusmenetelmien käytössä. Musiikin/solistisen aineen opettamisen haasteet nähtiin olevan hyvin voimakkaasti sidoksissa myös nykymaailmaan sekä sen muutoksiin. Tulevaisuuden haasteet sekä kehittämisehdotukset musiikin/solistisen aineen opettamisessa liittyivät mm. oppilaan yksilöllisyyden korostamiseen sekä koulutuksen monipuolistamiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste