Strateginen ennakointi kasvuyrityksessä
Mikkonen-Kemppainen, Henna (2025)
Mikkonen-Kemppainen, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062623511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062623511
Tiivistelmä
Toimintaympäristön ennakoimattomuus, arvaamattomuus ja alati kiihtyvä muutosnopeus haastaa yritysten strategian ajantasaisuuden ja työskentelysyklit. Kilpailukyvyn varmistaminen vaatii nopeaa, modernia ja ennakoivaa otetta strategiatyöhön.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää ja systematisoida teknologia-alan kasvuyrityksen strategiatyön prosessia nykyisestä Objectives and Key Results eli OKR-mallista tukemaan sen liiketoiminnallisia tavoitteita. Tarkoituksena oli kytkeä ennakoinnin menetelmiä osaksi strategiatyötä ja muotoilla ehdotus strategiaprosessista. Yrityksellä oli tavoitteena prosessi, jonka perusteena ovat parhaat käytännöt, ja joka on työelämä- ja liiketoimintalähtöinen sekä kasvua hakevan mikroyrityksen resursseihin soveltuva.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui kasvuyrityskontekstista, strategiatyöstä ja tulevaisuuden ennakoinnista. Teoriaosassa käsiteltiin kasvuyritysten määritelmää ja toiminnan piirteitä, ennakointia ja tulevaisuustietoa, yritysten ennakointikypsyyttä ja -kyvykkyyttä sekä tarkasteltiin ennakoinnin ja strategiatyön prosesseja, menetelmiä ja välineitä. Lisäksi käsiteltiin ennakoinnin ja strategiatyön yhteyttä ja mahdollisuuksia eli strategista ennakointia. Konstruktiivisessa tutkimuksessa selvitettiin kohdeyrityksen ennakoinnin ja strategiatyön nykytilaa sekä valmiuksia. Käytetyt tiedonkeruumenetelmät olivat puolistrukturoitu teorialähtöinen teemahaastattelu yrityksen johtohenkilöille ja sähköinen kyselytutkimus koko henkilöstölle sekä tutkimusraportti aiheen teoriataustasta. Alan aiemmista tutkimuksista, teoriasta ja yrityksen nykytilanteen selvityksessä saadusta tiedosta muodostettiin lähtökohdat ennakoivan strategiaprosessin kehittämiselle.
Kehittämistyön keskeiset tulokset olivat ennakoiva strategiaprosessi ja sen kohdeyrityksen käyttöön täydennetty, tekoälyavusteinen versio. Prosessia täydennettiin menetelmillä, välineillä ja toiminnallisilla piirteillä. Yrityksen tarpeisiin täydennetyn prosessin testaus ja mahdollinen implementointi sellaisenaan tai jatkokehitettynä jäivät kohdeyrityksen toimenpiteiksi. Ehdotetun prosessin toimivuutta ja oikeellisuutta arvioitiin opinnäytetyössä paitsi tietopohjaa, myös empiirisen tiedon hankinnan keinoin muodostettua tilannekuvaa ja kohdeyrityksen kontekstia vasten. Näin ollen ennakoivan strategiaprosessin testaus käytännössä jäi jatkotutkimusaiheeksi. Myös prosessissa tekoälyavusteiseksi suunniteltujen vaiheiden testaaminen jäi toteutettavaksi tulevien kehittämistöiden yhteydessä, joko osana prosessin testausta tai siitä irrallisena.
Kehittämistyön tarkoituksena oli palvella pieniä kasvuyrityksiä tai pk-yrityksiä, joilla on vähäiset resurssit strategian ja ennakoinnin tekemiseen, rajallinen määrä rooleja ja sitä myötä myös rajallinen määrä osaamista ja kokemusta käytettävissään. Muut yritykset voivat soveltaa kehitettyä prosessia liittämällä siihen omat menetelmä-, väline- ja toiminnalliset ratkaisunsa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää ja systematisoida teknologia-alan kasvuyrityksen strategiatyön prosessia nykyisestä Objectives and Key Results eli OKR-mallista tukemaan sen liiketoiminnallisia tavoitteita. Tarkoituksena oli kytkeä ennakoinnin menetelmiä osaksi strategiatyötä ja muotoilla ehdotus strategiaprosessista. Yrityksellä oli tavoitteena prosessi, jonka perusteena ovat parhaat käytännöt, ja joka on työelämä- ja liiketoimintalähtöinen sekä kasvua hakevan mikroyrityksen resursseihin soveltuva.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui kasvuyrityskontekstista, strategiatyöstä ja tulevaisuuden ennakoinnista. Teoriaosassa käsiteltiin kasvuyritysten määritelmää ja toiminnan piirteitä, ennakointia ja tulevaisuustietoa, yritysten ennakointikypsyyttä ja -kyvykkyyttä sekä tarkasteltiin ennakoinnin ja strategiatyön prosesseja, menetelmiä ja välineitä. Lisäksi käsiteltiin ennakoinnin ja strategiatyön yhteyttä ja mahdollisuuksia eli strategista ennakointia. Konstruktiivisessa tutkimuksessa selvitettiin kohdeyrityksen ennakoinnin ja strategiatyön nykytilaa sekä valmiuksia. Käytetyt tiedonkeruumenetelmät olivat puolistrukturoitu teorialähtöinen teemahaastattelu yrityksen johtohenkilöille ja sähköinen kyselytutkimus koko henkilöstölle sekä tutkimusraportti aiheen teoriataustasta. Alan aiemmista tutkimuksista, teoriasta ja yrityksen nykytilanteen selvityksessä saadusta tiedosta muodostettiin lähtökohdat ennakoivan strategiaprosessin kehittämiselle.
Kehittämistyön keskeiset tulokset olivat ennakoiva strategiaprosessi ja sen kohdeyrityksen käyttöön täydennetty, tekoälyavusteinen versio. Prosessia täydennettiin menetelmillä, välineillä ja toiminnallisilla piirteillä. Yrityksen tarpeisiin täydennetyn prosessin testaus ja mahdollinen implementointi sellaisenaan tai jatkokehitettynä jäivät kohdeyrityksen toimenpiteiksi. Ehdotetun prosessin toimivuutta ja oikeellisuutta arvioitiin opinnäytetyössä paitsi tietopohjaa, myös empiirisen tiedon hankinnan keinoin muodostettua tilannekuvaa ja kohdeyrityksen kontekstia vasten. Näin ollen ennakoivan strategiaprosessin testaus käytännössä jäi jatkotutkimusaiheeksi. Myös prosessissa tekoälyavusteiseksi suunniteltujen vaiheiden testaaminen jäi toteutettavaksi tulevien kehittämistöiden yhteydessä, joko osana prosessin testausta tai siitä irrallisena.
Kehittämistyön tarkoituksena oli palvella pieniä kasvuyrityksiä tai pk-yrityksiä, joilla on vähäiset resurssit strategian ja ennakoinnin tekemiseen, rajallinen määrä rooleja ja sitä myötä myös rajallinen määrä osaamista ja kokemusta käytettävissään. Muut yritykset voivat soveltaa kehitettyä prosessia liittämällä siihen omat menetelmä-, väline- ja toiminnalliset ratkaisunsa.