Kakkutalo Gilan: B2B-markkinoiden potentiaalin kartoittaminen
Luoma, Kaarlo; Rinkinen, Nuutti (2025)
Luoma, Kaarlo
Rinkinen, Nuutti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062923562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062923562
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin toimeksiantajayrityksen imagoa ja tunnettuutta, sekä yrityksen tarjoamien palveluiden tarpeellisuutta. Toimeksiantajana opinnäytetyöhön toimi Kakkutalo Gilan ja sen tarjoamat palvelut, joita Itä-Uudenmaan yritysten keskuudessa kartoitettiin, ovat pitopalvelut ja konditoriatuotteet. Toimeksiantajayrityksen tarkoitus on lisätä liiketoimintaa Itä-Uudellamaalla, joka tapahtuu markkinoinnin kohdentamisella yritysasiakkaille. Markkinointia ennen tulee selvittää kohdeyritysten käyttäytymistä ja tarpeita, jotta tiedetään, miten markkinointia on hyvä lähteä toteuttamaan. Yritykset tutkimukseen valikoituivat Pornaisten, Askolan ja Sipoon kunnista.
Tämän opinnäytetyön teoriaperusta jakaantuu kahtia markkinointiin ja brändiin. Brändiä käsittelevässä osiossa käydään läpi sen merkitystä yrityksen liiketoiminnalle ja miten brändi ylipäätään rakentuu ja miten sitä johdetaan. Lisäksi osuudessa käsitellään brändi-imagoa, mainetta ja tunnettuutta. Markkinointia koskevassa osiossa kartoitetaan B2B markkinointia, eli yritykseltä yritykselle markkinointia, sillä kohderyhmänä ovat yritykset. Lisäksi osiossa käsitellään paikallismarkkinointia sekä digitaalista markkinointia.
Opinnäytetyö on tutkimustyö ja tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Tutkimusmetodeiksi valikoitui kyselylomake, johon on laadittu ennalta määritellyt vastausvaihtoehdot ja joka käsittelee konditoriatuotteita, pitopalveluja ja yrityksen tunnettuutta. Tutkimuksesta selvisi, että Itä-Uudenmaan yritykset pitävät pitopalveluita tarpeellisempina kuin konditoriatuotteita- sekä palveluja. Kakkutalo Gilan yrityksenä oli entuudestaan melko tunnettu kohdeyritysten keskuudessa ja yrityksellä oli myös hyvä maine. Työn lopussa esitetään kehittämisehdotuksia ja niihin lukeutuu mm. pitopalveluiden esille tuontia ja markkinoinnin optimoimista.
Tämän opinnäytetyön teoriaperusta jakaantuu kahtia markkinointiin ja brändiin. Brändiä käsittelevässä osiossa käydään läpi sen merkitystä yrityksen liiketoiminnalle ja miten brändi ylipäätään rakentuu ja miten sitä johdetaan. Lisäksi osuudessa käsitellään brändi-imagoa, mainetta ja tunnettuutta. Markkinointia koskevassa osiossa kartoitetaan B2B markkinointia, eli yritykseltä yritykselle markkinointia, sillä kohderyhmänä ovat yritykset. Lisäksi osiossa käsitellään paikallismarkkinointia sekä digitaalista markkinointia.
Opinnäytetyö on tutkimustyö ja tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Tutkimusmetodeiksi valikoitui kyselylomake, johon on laadittu ennalta määritellyt vastausvaihtoehdot ja joka käsittelee konditoriatuotteita, pitopalveluja ja yrityksen tunnettuutta. Tutkimuksesta selvisi, että Itä-Uudenmaan yritykset pitävät pitopalveluita tarpeellisempina kuin konditoriatuotteita- sekä palveluja. Kakkutalo Gilan yrityksenä oli entuudestaan melko tunnettu kohdeyritysten keskuudessa ja yrityksellä oli myös hyvä maine. Työn lopussa esitetään kehittämisehdotuksia ja niihin lukeutuu mm. pitopalveluiden esille tuontia ja markkinoinnin optimoimista.