Menetelmät palkanlaskennan sisäisen koulutuksen tehostamiseen
Kari, Suvi-Tuuli (2025)
Kari, Suvi-Tuuli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025070223586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025070223586
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena oli vahvistaa Kontu Isännöinti Oy:n taloushallinnon tiimin osaamista järjestämällä sisäinen palkanlaskennan koulutus. Koulutus toteutettiin verkkokoulutuksena Teamsin välityksellä, ja kouluttajana toimin itse. Tavoitteena oli jakaa osaamista tiimin sisällä ja parantaa työn sujuvuutta, erityisesti kiireisinä aikoina.
Koulutus rakentui kolmen kerran sarjaksi, joissa käsiteltiin palkanlaskennan keskeisiä osa-alueita: järjestelmän käyttö, palkkojen syöttö ja maksatus sekä veroilmoitusten tekeminen. Oppimista tuettiin käytännön harjoituksilla ja reaaliaikaisella ohjauksella. Palautetta kerättiin jokaisen koulutuskerran jälkeen, ja se hyödynnettiin koulutuksen kehittämisessä.
Koulutus suunniteltiin viitekehyksenä toimineen aikuiskasvatuksen, oppimisen johtamisen sekä hyvän kouluttamisen teorioiden pohjalta. Myös palautteen merkitystä oppimisessa korostettiin. Lähteinä hyödynnettiin lisäksi ajankohtaista tietoa verkko-opetuksen käynnistämisestä sekä puolistrukturoidun haastattelun hyödyntämisestä palautteen keräämisessä.
Tuloksena syntyi koulutusmalli, jota voidaan hyödyntää jatkokoulutuksissa ja uuden palkanlaskentaohjelman käyttöönotossa syksyllä. Koulutus lisäsi tiimin osaamista, edisti yhteistyötä ja loi pohjan jatkuvalle osaamisen kehittämiselle organisaatiossa.
Koulutus rakentui kolmen kerran sarjaksi, joissa käsiteltiin palkanlaskennan keskeisiä osa-alueita: järjestelmän käyttö, palkkojen syöttö ja maksatus sekä veroilmoitusten tekeminen. Oppimista tuettiin käytännön harjoituksilla ja reaaliaikaisella ohjauksella. Palautetta kerättiin jokaisen koulutuskerran jälkeen, ja se hyödynnettiin koulutuksen kehittämisessä.
Koulutus suunniteltiin viitekehyksenä toimineen aikuiskasvatuksen, oppimisen johtamisen sekä hyvän kouluttamisen teorioiden pohjalta. Myös palautteen merkitystä oppimisessa korostettiin. Lähteinä hyödynnettiin lisäksi ajankohtaista tietoa verkko-opetuksen käynnistämisestä sekä puolistrukturoidun haastattelun hyödyntämisestä palautteen keräämisessä.
Tuloksena syntyi koulutusmalli, jota voidaan hyödyntää jatkokoulutuksissa ja uuden palkanlaskentaohjelman käyttöönotossa syksyllä. Koulutus lisäsi tiimin osaamista, edisti yhteistyötä ja loi pohjan jatkuvalle osaamisen kehittämiselle organisaatiossa.