Trenditutkimus Nanso Group Oy:lle
Haipus, Sanna (2007)
Haipus, Sanna
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080423797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080423797
Tiivistelmä
Muoti koetaan vaateteollisuudessa ilmiöksi, joka elää loputtomassa muutoksessa. Muodin ennakoinnista on tullut vuosituhannen vaihteessa tärkeä osa vaatealan yritysten toimintaa. Muodin ennustamisen tarkoituksena on vähentää tulevaisuuden tuntemattomia puolia ja minimoida mahdollisia riskejä. Muodin ennakointi on edelläkävijyyden apuväline, joka auttaa onnistuneiden mallistojen suunnittelussa.
Tämä opinnäytetyö on trenditutkimus Nanso Group Oy:n Nanso-brändille. Nanso Group Oy on suomalainen vaatealan yritys, joka valmistaa helppohoitoisia ja korkealaatuisia vaatteita. Nansolla on muodin ennakoinnin avulla paremmat mahdollisuudet erottua kilpailijoista ja menestyä sekä kotimaan että ulkomaan markkinoilla. Parhaimmassa tapauksessa tämä tutkimus voi antaa Nanso Group Oy:lle viitteitä tulevista pukeutumistrendeistä ja ideoita yrityksen suunnittelemiin mallistoihin.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjoituspöytätutkimuksena. Ympäristön aktiivisen havainnoinnin sekä muodin valtavirtojen seuraamisen lisäksi tietolähteinä on käytetty kaupallisia trendijulkaisuja, kirjoja, lehtiä, tv-ohjelmia, internetiä, ICfin-matinea-tapahtumaa, muotialan julkaisuja ja haastatteluja. Kuvallista osiota varten on edellä mainittujen lähteiden lisäksi myös seurattu, millaisia vaatteita kaduilla kulkevien ihmisten päällä on, sekä otettu valokuvia trendikkäästi ja persoonallisesti pukeutuvista ihmisistä. Kuvia on otettu myös yökerhoista, kirpputoreilta sekä Oulun keskustan sellaisissa vaateliikkeissä, joissa annettiin lupa kuvata. Kuvalliseen osioon on hankittu materiaalia myös kangaskaupoista sekä maalta mummolan ullakolta. Toimeksiantaja on määrännyt kuvallisen tuotoksen salaiseksi. Liitettä 2 (TRENDIKIRJA KEVÄT 2008) ei sisällytetä työn julkiseen osaan.
Tämä opinnäytetyö on trenditutkimus Nanso Group Oy:n Nanso-brändille. Nanso Group Oy on suomalainen vaatealan yritys, joka valmistaa helppohoitoisia ja korkealaatuisia vaatteita. Nansolla on muodin ennakoinnin avulla paremmat mahdollisuudet erottua kilpailijoista ja menestyä sekä kotimaan että ulkomaan markkinoilla. Parhaimmassa tapauksessa tämä tutkimus voi antaa Nanso Group Oy:lle viitteitä tulevista pukeutumistrendeistä ja ideoita yrityksen suunnittelemiin mallistoihin.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjoituspöytätutkimuksena. Ympäristön aktiivisen havainnoinnin sekä muodin valtavirtojen seuraamisen lisäksi tietolähteinä on käytetty kaupallisia trendijulkaisuja, kirjoja, lehtiä, tv-ohjelmia, internetiä, ICfin-matinea-tapahtumaa, muotialan julkaisuja ja haastatteluja. Kuvallista osiota varten on edellä mainittujen lähteiden lisäksi myös seurattu, millaisia vaatteita kaduilla kulkevien ihmisten päällä on, sekä otettu valokuvia trendikkäästi ja persoonallisesti pukeutuvista ihmisistä. Kuvia on otettu myös yökerhoista, kirpputoreilta sekä Oulun keskustan sellaisissa vaateliikkeissä, joissa annettiin lupa kuvata. Kuvalliseen osioon on hankittu materiaalia myös kangaskaupoista sekä maalta mummolan ullakolta. Toimeksiantaja on määrännyt kuvallisen tuotoksen salaiseksi. Liitettä 2 (TRENDIKIRJA KEVÄT 2008) ei sisällytetä työn julkiseen osaan.