Tutkimus henkilöstön ja asiakkaiden tyytyväisyydestä Ylivieskan Ravintolat Oy:n toimintaan
Junno, Sanna (2007)
Junno, Sanna
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080423799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080423799
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Ylivieskan Ravintolat Oy:n asiakkaiden ja henkilöstön tyytyväisyyttä yrityksen toimintaan. Tutkimuksen yhtenä tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyys ravintolapalveluihin ja tuoda esiin mahdollisia kehitystoiveita. Tavoitteena oli selvittää miten asiakaspalvelu on toteutunut. Toisena tavoitteena oli tutkia henkilökunnan työtyytyväisyyttä ja löytää kehittämisideoita.
Tutkimuksissa olen käyttänyt sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimukset on toteutettu kyselytutkimuksina. Asiakastyytyväisyyskyselyissä vastauksia kertyi hieman yli 300. Henkilöstötyytyväisyyskyselyyn vastauksia antoi 76,5 % henkilökunnasta.
Tutkimuksen yhteenvetona voin sanoa, että asiakkaat olivat pääasiassa tyytyväisiä Ylivieskan Ravintolat Oy:n tarjoamiin palveluihin. Tutkimus antoi yritykselle tärkeää tietoa asiakkaistaan ja heidän toiveistaan. Henkilöstötyytyväisyystutkimus osoitti myös, että henkilökunta viihtyy työssään. Tilaa parannuksille kuitenkin jäi kummassakin tutkimuksessa ja toivon, että opinnäytetyöni auttaa yritystä toiminnan parantamisessa.
Tutkimuksissa olen käyttänyt sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimukset on toteutettu kyselytutkimuksina. Asiakastyytyväisyyskyselyissä vastauksia kertyi hieman yli 300. Henkilöstötyytyväisyyskyselyyn vastauksia antoi 76,5 % henkilökunnasta.
Tutkimuksen yhteenvetona voin sanoa, että asiakkaat olivat pääasiassa tyytyväisiä Ylivieskan Ravintolat Oy:n tarjoamiin palveluihin. Tutkimus antoi yritykselle tärkeää tietoa asiakkaistaan ja heidän toiveistaan. Henkilöstötyytyväisyystutkimus osoitti myös, että henkilökunta viihtyy työssään. Tilaa parannuksille kuitenkin jäi kummassakin tutkimuksessa ja toivon, että opinnäytetyöni auttaa yritystä toiminnan parantamisessa.