Morsiuspukuliike Birgitan markkinoinnin kehittäminen
Kontio, Sanna; Talus, Riikka-Maria (2007)
Kontio, Sanna
Talus, Riikka-Maria
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080423800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080423800
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on vuonna 1995 perustettu ylivieskalainen yritys, MorsiuspukuJjike Birgitta, jolle ei ole aiemmin tehty minkäänlaista markkinoinnin kehittämismallia eikä asiakastyytyväisyystutkimusta. Pienet yritykset tarvitsevat jatkuvaa ja järjestelmällistä markkinointisuunnittelua, jotta markkinoinnin tavoitteet saavutetaan. Opinnäytetyön tehtävänä on kehittää Morsiuspukuliike Birgitan markkinointia.
Opinnäytetyö muodostuu kehittämis- ja tutkimustehtävästä. Kehittämistehtävä liittyy toimeksiantajan markkinoinnin kehittämiseen. Kehittämistehtävä jaetaan kahteen osatehtävään: 1. markkinointisuunnitelman laatiminen ja 2. mainoskampanjan suunnittelu. Tutkimustehtävän pääongelma on asetettu kysymyksen muotoon seuraavasti: Miten tyytyväisiä Morsiuspukuliike Birgitan asiakkaat ovat? Tutkimuksen pääongelma jäsennetään seuraaviin alaongelmiin: 1. miten tyytyväisiä asiakkaat ovat tuotteisiin ja palveluihin? 2. miten tyytyväisiä asiakkaat ovat asiakaspalveluun?
Teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, markkinoinnin kilpailukeinoja, markkinoinnin suunnittelua sekä asiakastyytyväisyyteen liittyviä asioita Morsiuspukuliike Birgitan tarpeita ajatellen. Teoriaosuuden tarkoituksena on antaa yritykselle ideoita kyseisten toimintojen kehittämistä varten ja näin vaikuttaa koko yrityksen toiminnan kehittämiseen.
Asiakastyytyväisyyskyselyssä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta Tutkimus suoritettiin jakamalla kyselylomake yrityksen asiakkaille, jotka käyttivät Morsiuspukuliike Birgitan palveluita 12.5 - 31.7 2007 välisenä aikana. Kyselylomakkeita oli yrityksessä jaettavana 110 kappaletta ja saimme 72 vastausta. Vastausprosentti oli siis 65,5.
Tutkimuksesta selvisi, että yritys ei ole kovin tunnettu Itä-Suomessa. Palvelua pidettiin poikkeuksetta hyvänä, nopeana, ystävällisenä ja ammattitaitoisena. Yritykseen kaivattiin kuitenkin lisää henkilökuntaa. Tuote- ja kokovalikoimaa pidettiin monipuolisena, mutta vuokrahintoihin kaivattiin hintojen laskua. Myös myymälän tunnelmallisuuteen panostamista kaivattiin lisää. Kaiken kaikkiaan yritys vastasi asiakkaiden toiveisiin.
Opinnäytetyö muodostuu kehittämis- ja tutkimustehtävästä. Kehittämistehtävä liittyy toimeksiantajan markkinoinnin kehittämiseen. Kehittämistehtävä jaetaan kahteen osatehtävään: 1. markkinointisuunnitelman laatiminen ja 2. mainoskampanjan suunnittelu. Tutkimustehtävän pääongelma on asetettu kysymyksen muotoon seuraavasti: Miten tyytyväisiä Morsiuspukuliike Birgitan asiakkaat ovat? Tutkimuksen pääongelma jäsennetään seuraaviin alaongelmiin: 1. miten tyytyväisiä asiakkaat ovat tuotteisiin ja palveluihin? 2. miten tyytyväisiä asiakkaat ovat asiakaspalveluun?
Teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, markkinoinnin kilpailukeinoja, markkinoinnin suunnittelua sekä asiakastyytyväisyyteen liittyviä asioita Morsiuspukuliike Birgitan tarpeita ajatellen. Teoriaosuuden tarkoituksena on antaa yritykselle ideoita kyseisten toimintojen kehittämistä varten ja näin vaikuttaa koko yrityksen toiminnan kehittämiseen.
Asiakastyytyväisyyskyselyssä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta Tutkimus suoritettiin jakamalla kyselylomake yrityksen asiakkaille, jotka käyttivät Morsiuspukuliike Birgitan palveluita 12.5 - 31.7 2007 välisenä aikana. Kyselylomakkeita oli yrityksessä jaettavana 110 kappaletta ja saimme 72 vastausta. Vastausprosentti oli siis 65,5.
Tutkimuksesta selvisi, että yritys ei ole kovin tunnettu Itä-Suomessa. Palvelua pidettiin poikkeuksetta hyvänä, nopeana, ystävällisenä ja ammattitaitoisena. Yritykseen kaivattiin kuitenkin lisää henkilökuntaa. Tuote- ja kokovalikoimaa pidettiin monipuolisena, mutta vuokrahintoihin kaivattiin hintojen laskua. Myös myymälän tunnelmallisuuteen panostamista kaivattiin lisää. Kaiken kaikkiaan yritys vastasi asiakkaiden toiveisiin.