Improvisaation pedagogisia mahdollisuuksia pianonsoiton opetuksessa
Kronqvist, Sanna (2007)
Kronqvist, Sanna
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080723829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080723829
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee improvisoinnin käyttötapoja ja mahdollisuuksia pianonsoiton opetuksessa taidemusiikissa perustasolla. Työhöni kuuluu teoreettinen osa ja tutkimusosa. Teoreettinen osa käsittelee improvisoinnin määritelmää, historiaa sekä improvisaation käyttöä pianonsoiton pedagogisena menetelmänä. Improvisointia voi käyttää monipuolisesti muun soittamisen rinnalla.
Ohjatuilla improvisointitehtävillä on mahdollista pyrkiä oppimistavoitteisiin, jotka voivat koskea tekniikkaa, teoriaa, tulkintaa tai luovuutta. Olen koonnut tutkimustuloksia ja artikkeleita improvisoinnin vaikutuksista soittajiin. Tutkimusten ja artikkeleiden mukaan oman musiikillisen keksimisen vaikutuksina on koettu tai todettu kuuntelukyvyn paraneminen, luovuuden ja persoonallisen tulkinnan ja itseilmaisun kehittyminen, korvan kehittyminen, muototajun paraneminen, kyky kiinnittää huomio useaan tekijään samanaikaisesti, säveltäjän roolin omaksuminen, lihasjännityksistä vapautuminen sekä motivaation kasvu.
Tutkimusosassa teetin viisi erilaista improvisointitehtävää neljälle (N=4) perustasoiselle pianonsoittajalle. Tutkimukseen liittyi motivaatiota ja musiikkisuhdetta mittaava kyselylomake sekä tutkimuksen aluksi ja lopuksi tehty kuuntelukykyä mittaava testi. Tutkimuksen mukaan improvisointitehtävät vaikuttivat tutkittavilla lievästi motivaatiota lisäävästi ja musiikkisuhdetta lujittavasti. Kuuntelukykyä mittaavan testin mukaan tutkittavien kyky tunnistaa ja nimetä sointuja sekä kyky nimetä melodian ääniä kehittyi tutkimusaikana keskimäärin 18%.
Opinnäytetyöni on auttanut minua ja auttaa toivottavasti myös muita aloittelevia tai improvisaatiosta vähän tietäviä pianonsoitonopettajia tuomaan improvisaatiota oppitunneille monipuoliseksi pianonsoitonopetuksen elementiksi.
Ohjatuilla improvisointitehtävillä on mahdollista pyrkiä oppimistavoitteisiin, jotka voivat koskea tekniikkaa, teoriaa, tulkintaa tai luovuutta. Olen koonnut tutkimustuloksia ja artikkeleita improvisoinnin vaikutuksista soittajiin. Tutkimusten ja artikkeleiden mukaan oman musiikillisen keksimisen vaikutuksina on koettu tai todettu kuuntelukyvyn paraneminen, luovuuden ja persoonallisen tulkinnan ja itseilmaisun kehittyminen, korvan kehittyminen, muototajun paraneminen, kyky kiinnittää huomio useaan tekijään samanaikaisesti, säveltäjän roolin omaksuminen, lihasjännityksistä vapautuminen sekä motivaation kasvu.
Tutkimusosassa teetin viisi erilaista improvisointitehtävää neljälle (N=4) perustasoiselle pianonsoittajalle. Tutkimukseen liittyi motivaatiota ja musiikkisuhdetta mittaava kyselylomake sekä tutkimuksen aluksi ja lopuksi tehty kuuntelukykyä mittaava testi. Tutkimuksen mukaan improvisointitehtävät vaikuttivat tutkittavilla lievästi motivaatiota lisäävästi ja musiikkisuhdetta lujittavasti. Kuuntelukykyä mittaavan testin mukaan tutkittavien kyky tunnistaa ja nimetä sointuja sekä kyky nimetä melodian ääniä kehittyi tutkimusaikana keskimäärin 18%.
Opinnäytetyöni on auttanut minua ja auttaa toivottavasti myös muita aloittelevia tai improvisaatiosta vähän tietäviä pianonsoitonopettajia tuomaan improvisaatiota oppitunneille monipuoliseksi pianonsoitonopetuksen elementiksi.