Asiakkaiden tyytyväisyys Koskikievari Oy:n majoitus- ja ravintolapalveluihin
Tyynismaa, Sari (2007)
Tyynismaa, Sari
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080823845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080823845
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lappajärvellä sijaitsevan majoituspalveluyritys Koskikievari Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen tarjoamiin ravintola- ja majoituspalveluihin. Asiakastyytyväisyyskyselyllä saatujen tulosten avulla toimeksiantajani voisi kehittää palveluitaan paremmin asiakkaiden toiveita vastaaviksi.
Työn teoreettinen osa koostui kolmesta pääluvusta. Ensimmäisessä osassa perehdyttiin matkailuyrityksen tarjoamiin majoitus- ja ravitsemispalveluihin sekä matkailutuotteeseen ja sen laadun mittaamiseen. Toisessa luvussa käsiteltiin matkailuyrityksen markkinointia sekä asiakastyytyväisyyttä ja asiakaspalautteen keräämistä. Kolmannessa teoriaosuudessa keskityttiin matkailuyrittäjyyteen elinkeinona sekä matkailuyrityksen toiminnan kehittämiseen.
Empiirisessä osassa perehdyttiin kvantitatiiviseen kyselytutkimukseen, joka toteutettiin Koskikievarin asiakkaille kesän 2006 aikana. Ravintolapalveluista vastauksia saatiin 73 kappaletta ja majoituspalveluista 40 kappaletta. Majoituspalveluiden kyselyä täydennettiin puhelinhaastattelulla. Vastaukset analysoitiin SPSS (Statistical Package for Social Sciences) tilasto-ohjelman avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Koskikievarin ravintolapalveluita käyttävät enimmäkseen keski-ikäiset miehet. Noin puolet ravintolapalvelujen käyttäjistä oli Lappajärveläisiä ja puolet muilta paikkakunnilta. Kesäaikana monet asiakkaat ovat ohikulkumatkalla ja poikkeavat yritykseen esimerkiksi lounaalle. Koskikievarilla on myös melko paljon vakioasiakkaita, jotka käyttävät yrityksen palveluita lähes päivittäin. Asiakkaat olivat yleensä ottaen tyytyväisiä ravintolassa tarjottavaan lounaaseen, kuten myös yrityksen tuotevalikoimaan ja tuotteiden hintoihin. Erittäin tyytyväisiä oltiin Koskikievarin asiakaspalvelun laatuun ja tilojen viihtyisyyteen.
Tutkimustulokset osoittivat majoituspalveluita käyttävien asiakkaiden olevan eri puolilta Suomea. Suurin osa majoittujista ilmoitti matkan motiiviksi lomamatkan. Syyt, jotka eniten vaikuttivat Koskikievarin valitsemiseen majoituspaikaksi, olivat yrityksen sijainti ja tuttavien suosittelu. Tiedon Koskikievarista majoituspaikkana suurin osa sai Internetista sekä tuttavilta. Tärkeänä tiedonlähteenä toimi myös Koskikievarin valotaulu niille asiakkaille, jotka olivat paikkakunnalla etsimässä majoitusta. Majoituksen hinta-laatusuhdetta pidettiin yleensä ottaen hyvänä. Suurin osa asiakkaista oli tyytyväisiä huoneensa varustetasoon, muutamia toivomuksia kuitenkin esitettiin. Majoitustiloja pidettiin yleensä ottaen viihtyisinä ja majoituspalveluille annettiin kiitettäviä arvosanoja.
Työn teoreettinen osa koostui kolmesta pääluvusta. Ensimmäisessä osassa perehdyttiin matkailuyrityksen tarjoamiin majoitus- ja ravitsemispalveluihin sekä matkailutuotteeseen ja sen laadun mittaamiseen. Toisessa luvussa käsiteltiin matkailuyrityksen markkinointia sekä asiakastyytyväisyyttä ja asiakaspalautteen keräämistä. Kolmannessa teoriaosuudessa keskityttiin matkailuyrittäjyyteen elinkeinona sekä matkailuyrityksen toiminnan kehittämiseen.
Empiirisessä osassa perehdyttiin kvantitatiiviseen kyselytutkimukseen, joka toteutettiin Koskikievarin asiakkaille kesän 2006 aikana. Ravintolapalveluista vastauksia saatiin 73 kappaletta ja majoituspalveluista 40 kappaletta. Majoituspalveluiden kyselyä täydennettiin puhelinhaastattelulla. Vastaukset analysoitiin SPSS (Statistical Package for Social Sciences) tilasto-ohjelman avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Koskikievarin ravintolapalveluita käyttävät enimmäkseen keski-ikäiset miehet. Noin puolet ravintolapalvelujen käyttäjistä oli Lappajärveläisiä ja puolet muilta paikkakunnilta. Kesäaikana monet asiakkaat ovat ohikulkumatkalla ja poikkeavat yritykseen esimerkiksi lounaalle. Koskikievarilla on myös melko paljon vakioasiakkaita, jotka käyttävät yrityksen palveluita lähes päivittäin. Asiakkaat olivat yleensä ottaen tyytyväisiä ravintolassa tarjottavaan lounaaseen, kuten myös yrityksen tuotevalikoimaan ja tuotteiden hintoihin. Erittäin tyytyväisiä oltiin Koskikievarin asiakaspalvelun laatuun ja tilojen viihtyisyyteen.
Tutkimustulokset osoittivat majoituspalveluita käyttävien asiakkaiden olevan eri puolilta Suomea. Suurin osa majoittujista ilmoitti matkan motiiviksi lomamatkan. Syyt, jotka eniten vaikuttivat Koskikievarin valitsemiseen majoituspaikaksi, olivat yrityksen sijainti ja tuttavien suosittelu. Tiedon Koskikievarista majoituspaikkana suurin osa sai Internetista sekä tuttavilta. Tärkeänä tiedonlähteenä toimi myös Koskikievarin valotaulu niille asiakkaille, jotka olivat paikkakunnalla etsimässä majoitusta. Majoituksen hinta-laatusuhdetta pidettiin yleensä ottaen hyvänä. Suurin osa asiakkaista oli tyytyväisiä huoneensa varustetasoon, muutamia toivomuksia kuitenkin esitettiin. Majoitustiloja pidettiin yleensä ottaen viihtyisinä ja majoituspalveluille annettiin kiitettäviä arvosanoja.