Virtual connections in FUAS : creating the concept for a module including a work-related project
Suomalainen, Sari (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154361
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnittella FUAS (Federation of Universities of Applied Sciences) moduuli siten, että opetuksessa ja oppimisessa voidaan hyödyntää virtuaalisuutta. Tavoitteena oli myös tehdä toteutus, jossa työelämän edustajat voivat olla mukana virtuaalisesti moduulissa toteuttettavan projektin osalta.
Pedagoginen suunnittelu perustui teoriohoin, joilla on merkitystä projektiluonteisen oppimisen ja virtuaalisuuden näkökulmista. Virtuaaliset oppimismenetelmät mahdollistavat yhteistoiminnallisen oppimisen, joka on merkittävä tekijä uuden tiedon ja innovaatioiden luomisessa. Itsekasvun prosessiin johtava yhteistoiminallinen työskentely on merkityksellinen lisäksi itsearvioinnissa ja reflektoinissa. Virtuaalisuus ja etäopiskelu eivät kuitenkaan tarkoita, että toiminta on täysin ajasta ja paikasta riippumatonta, vaan on huomattava projektiin liittyvät synkronissa ja ei-synkronissa olevat toiminnat. Virtuaalisuutta on kuitenkin tarpeellista edistää myöskin hiilijalanjäljen pienentämiseksi sekä harkittaessa fyysisten tilojen rakentamista ja käyttöä, mikä on myös Lahden ammattikorkeakoulun ja rakennettavien uusien kampusalueiden haasteena.
Tässä työssä selvitettiin Delfoi- menetelmän avulla FUAS:issa käytettäviä virtuaalisa systeemejä sekä kartoitettiin tulevaisuuden visioita virtuaalisuudesta, myöskin kolmannen tahon yhteistyön näkökulmasta. Delfoi- tutkimus toteutettiin käyttämällä virtuaalista tekniikkaa.
Lähtökohtana moduulisuunnittelussa oli, että yhteistyössä käytetään FUAS:in tarjoamaa tekniikkaa, jolle on saatavana käyttötukea. Toimiva tekniikka on osaltaan myös laadunhallintaa, joka ilmentää koulutuksen ja sen yhteistyön kokonaiskuvaa. Työn tuloksena syntyi myös opasaihio virtuaalisen yhteistyön välineiden sopimiseksi projeketeissa työelämän edustajan kanssa.
Pedagoginen suunnittelu perustui teoriohoin, joilla on merkitystä projektiluonteisen oppimisen ja virtuaalisuuden näkökulmista. Virtuaaliset oppimismenetelmät mahdollistavat yhteistoiminnallisen oppimisen, joka on merkittävä tekijä uuden tiedon ja innovaatioiden luomisessa. Itsekasvun prosessiin johtava yhteistoiminallinen työskentely on merkityksellinen lisäksi itsearvioinnissa ja reflektoinissa. Virtuaalisuus ja etäopiskelu eivät kuitenkaan tarkoita, että toiminta on täysin ajasta ja paikasta riippumatonta, vaan on huomattava projektiin liittyvät synkronissa ja ei-synkronissa olevat toiminnat. Virtuaalisuutta on kuitenkin tarpeellista edistää myöskin hiilijalanjäljen pienentämiseksi sekä harkittaessa fyysisten tilojen rakentamista ja käyttöä, mikä on myös Lahden ammattikorkeakoulun ja rakennettavien uusien kampusalueiden haasteena.
Tässä työssä selvitettiin Delfoi- menetelmän avulla FUAS:issa käytettäviä virtuaalisa systeemejä sekä kartoitettiin tulevaisuuden visioita virtuaalisuudesta, myöskin kolmannen tahon yhteistyön näkökulmasta. Delfoi- tutkimus toteutettiin käyttämällä virtuaalista tekniikkaa.
Lähtökohtana moduulisuunnittelussa oli, että yhteistyössä käytetään FUAS:in tarjoamaa tekniikkaa, jolle on saatavana käyttötukea. Toimiva tekniikka on osaltaan myös laadunhallintaa, joka ilmentää koulutuksen ja sen yhteistyön kokonaiskuvaa. Työn tuloksena syntyi myös opasaihio virtuaalisen yhteistyön välineiden sopimiseksi projeketeissa työelämän edustajan kanssa.