Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Digiportaat: askelmia asiakaslähtöiseen digiliiketoimintaan


 
Avaa tiedosto
URNISBN9789523446205.pdf (2.843Mt)
Lataukset: 


Editoija
Ollanketo, Anna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-620-5
Tiivistelmä
Digiportaat-hanke (2018–2025) on tarjonnut eteläsavolaisille pk-yrityksille konkreettisia väyliä digitaalisen osaamisen ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämiseen.

Julkaisussa esitellään viimeisimmän hankekauden (2023–2025) keskeiset tulokset, opit ja vaikuttavuus sekä tarkastellaan kehityspolkua aiempiin hankkeisiin verraten. Viimeisimmän hankkeen keskiössä oli asiakaslähtöisyys ja painopisteenä oli digitaalisten kanavien ja teknologioiden sijaan se, miten digitaalisuutta hyödynnetään asiakkaan tarpeista käsin.

Yritysten digitaalista kehitystä tarkasteltiin monimenetelmällisesti, yhdistäen yrityshaastattelut, osaamiskartoitukset ja seurantamittaukset. Yritysten digiosaamisen kehittämistä tuettiin viidellä toimenpidepolulla: osaamiskartoituksilla, koulutuksilla, sparrauksella, verkkokaupan kasvupoluilla ja yritysneuvojien valmennuksilla. Sparraus- ja koulutuspalvelut tavoittivat satoja yrittäjiä ja yrityksiä useilta toimialoilta.

Tulokset osoittavat, että hanke onnistui tukemaan yrityksiä konkreettisesti: asiakasymmärrys sekä digi- ja markkinointiosaaminen kasvoivat, verkkokaupat toteuttivat merkittäviä kehittämistoimia ja alueelle syntyi verkkokauppaklubitoimintaa. Erityisesti yksilöllinen sparraus, käytännönläheiset koulutukset ja osallistujien tarpeista lähtevä suunnittelu koettiin vaikuttaviksi. Yritysneuvojien osaamisen kehittäminen puolestaan varmistaa hankkeen tulosten juurtumisen alueelliseen yrityskehittämiseen.

Julkaisu tarjoaa konkreettisia esimerkkejä ja menetelmiä, joita voidaan hyödyntää jatkossa niin yrittäjien, kouluttajien kuin kehittäjien työssä. Digiportaat-hankkeen päättyessä sen ytimessä säilyy ajatus: asiakaslähtöinen digiosaaminen on ratkaiseva voimavara, joka mahdollistaa kasvun, uudistumisen ja kilpailukyvyn muuttuvassa toimintaympäristössä
Kokoelmat
  • Julkaisut
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste