ADHD-lasten oppimispelien piirteitä
Lopez Coba, Leandro Enrique (2025)
Lopez Coba, Leandro Enrique
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081423923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081423923
Tiivistelmä
Tässä työssä selvitettiin tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöstä (ADHD) kärsivien lasten oppimisvaikeuk-sia. Sen pohjalta esiteltiin idea immersiivisestä oppimispelistä, joka perustuu UDL-oppimiskehykseen ja hyötypeleistä opittuun. Sitä voidaan myöhemmin käyttää toiminnallisena ratkaisuna oppimisen tukena erityisluokissa ja kotona.
Työ sai alkunsa kirjoittajan omista kokemuksista ADHD-lapsen vanhempana, mikä innoitti tarkastele-maan, miten keskittymisvaikeudet, ylivilkkaus ja impulsiivisuus vaikuttavat oppimiseen ja miten pelit voivat tukea näitä lapsia.
Peli-ideaan sisällytettiin minipelejä, kuten aarteenetsintä, mukautettavat esteradat ja kysymys-vastaus-osion. Nämä pelielementit suunniteltiin vahvistamaan tarkkaavaisuutta, edistämään tiimityö-tä ja lisäämään motivaatiota palkintojen, kuten virtuaalisten esineiden ja personoinnin, kuten avata-rien ja ympäristöjen muokkauksen, avulla.
Työssä analysoitiin myös pelin teknistä toteutettavuutta, esimerkiksi Unity-alustalla kehittämistä, sekä sen pedagogista soveltuvuutta kouluissa ja kotona vanhempien valvonnassa. Lisäksi käsiteltiin eettisiä näkökohtia, kuten tietosuojaa ja lasten hyvinvointia sekä saavutettavuutta. Pelin haluttiin olevan in-klusiivinen ja mukautuvan erilaisiin fyysisiin ja kognitiivisiin kykyihin. Vaikka ehdotus on vielä kehitys-vaiheessa, se luo teoreettisen perustan, jonka avulla voidaan ohjata tulevia projekteja ADHD-lasten oppimisen ja itsetunnon tukemiseksi.
Työ sai alkunsa kirjoittajan omista kokemuksista ADHD-lapsen vanhempana, mikä innoitti tarkastele-maan, miten keskittymisvaikeudet, ylivilkkaus ja impulsiivisuus vaikuttavat oppimiseen ja miten pelit voivat tukea näitä lapsia.
Peli-ideaan sisällytettiin minipelejä, kuten aarteenetsintä, mukautettavat esteradat ja kysymys-vastaus-osion. Nämä pelielementit suunniteltiin vahvistamaan tarkkaavaisuutta, edistämään tiimityö-tä ja lisäämään motivaatiota palkintojen, kuten virtuaalisten esineiden ja personoinnin, kuten avata-rien ja ympäristöjen muokkauksen, avulla.
Työssä analysoitiin myös pelin teknistä toteutettavuutta, esimerkiksi Unity-alustalla kehittämistä, sekä sen pedagogista soveltuvuutta kouluissa ja kotona vanhempien valvonnassa. Lisäksi käsiteltiin eettisiä näkökohtia, kuten tietosuojaa ja lasten hyvinvointia sekä saavutettavuutta. Pelin haluttiin olevan in-klusiivinen ja mukautuvan erilaisiin fyysisiin ja kognitiivisiin kykyihin. Vaikka ehdotus on vielä kehitys-vaiheessa, se luo teoreettisen perustan, jonka avulla voidaan ohjata tulevia projekteja ADHD-lasten oppimisen ja itsetunnon tukemiseksi.