Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

ADHD-lasten oppimispelien piirteitä

Lopez Coba, Leandro Enrique (2025)

 
Avaa tiedosto
Lopez_Leandro.pdf (1.705Mt)
Lataukset: 


Lopez Coba, Leandro Enrique
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081423923
Tiivistelmä
Tässä työssä selvitettiin tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöstä (ADHD) kärsivien lasten oppimisvaikeuk-sia. Sen pohjalta esiteltiin idea immersiivisestä oppimispelistä, joka perustuu UDL-oppimiskehykseen ja hyötypeleistä opittuun. Sitä voidaan myöhemmin käyttää toiminnallisena ratkaisuna oppimisen tukena erityisluokissa ja kotona.

Työ sai alkunsa kirjoittajan omista kokemuksista ADHD-lapsen vanhempana, mikä innoitti tarkastele-maan, miten keskittymisvaikeudet, ylivilkkaus ja impulsiivisuus vaikuttavat oppimiseen ja miten pelit voivat tukea näitä lapsia.

Peli-ideaan sisällytettiin minipelejä, kuten aarteenetsintä, mukautettavat esteradat ja kysymys-vastaus-osion. Nämä pelielementit suunniteltiin vahvistamaan tarkkaavaisuutta, edistämään tiimityö-tä ja lisäämään motivaatiota palkintojen, kuten virtuaalisten esineiden ja personoinnin, kuten avata-rien ja ympäristöjen muokkauksen, avulla.

Työssä analysoitiin myös pelin teknistä toteutettavuutta, esimerkiksi Unity-alustalla kehittämistä, sekä sen pedagogista soveltuvuutta kouluissa ja kotona vanhempien valvonnassa. Lisäksi käsiteltiin eettisiä näkökohtia, kuten tietosuojaa ja lasten hyvinvointia sekä saavutettavuutta. Pelin haluttiin olevan in-klusiivinen ja mukautuvan erilaisiin fyysisiin ja kognitiivisiin kykyihin. Vaikka ehdotus on vielä kehitys-vaiheessa, se luo teoreettisen perustan, jonka avulla voidaan ohjata tulevia projekteja ADHD-lasten oppimisen ja itsetunnon tukemiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste