Kehitysvammaisten perheiden kokemukset saamastaan palvelusta kehitysvammaneuvolassa Pyhäjärvellä
Nybacka, Tarja (2007)
Nybacka, Tarja
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081523941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081523941
Tiivistelmä
Kehitysvammaisten hyvinvointi on tärkeä asia. Palvelujen tarkoituksena on antaa ohjausta ja tukea kehitysvammaiselle ja hänen omaisilleen kehitysvammaisen jokaisena ikävuotena ja luoda palvelut jokaisen yksilöllisten tarpeiden mukaisesti omassa kotikunnassa.
Tarkoitukseni tässä tutkimuksessa oli selvittää kehitysvammaisten perheiden kokemuksia saamastaan palvelusta kehitysvammaneuvolassa Pyhäjärvellä. Lisäksi halusin selvittää, ovatko asiakkaat tyytyväisiä kehitysvammaneuvolan toimintaan ja palvelun laatuun.
Teoriaosuudessa olen käsitellyt vammaisuuden määritelmiä, kehitysvammaisten kuntoutusta ja kehitysvammahuollon palvelujärjestelmiä. Tutkimukseni kohdentuu kouluikaisiin ja aikuisiin kehitysvammaisiin, jotka käyttävät kehitysvammaneuvolan palveluja Pyhäjärvellä.
Tutkimusmenetelma on pääosin kvantitatiivinen, mutta sisältää myös jonkin verran kvalitatiiviselle tutkimukselle tyypillisiä piirteitä avointen kysymysten osalta. Tutkimuksen tein puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, jossa oli osaksi valmiit vastausvaihtoehdot, mutta mukana oli myös avoimia kysymyksiä.
Tutkimus osoitti, että perheet ovat melko tyytyväisiä kehitysvammaneuvolan toimintaan, palveluun ja kehitysvammaneuvolan läheisyyteen. Oikeuksistaan ja eduistaan perheet eivät kokeneet saavansa tarpeeksi tietoa ja myös henkilokuntaa toivottiin olevan enemmän. Tutkimuksessa kävi ilmi, että ammattilaiset kyllä kuuntelevat vanhempia, mutta vanhemmat kokevat, ettei heitä tueta riittävästi.
Tarkoitukseni tässä tutkimuksessa oli selvittää kehitysvammaisten perheiden kokemuksia saamastaan palvelusta kehitysvammaneuvolassa Pyhäjärvellä. Lisäksi halusin selvittää, ovatko asiakkaat tyytyväisiä kehitysvammaneuvolan toimintaan ja palvelun laatuun.
Teoriaosuudessa olen käsitellyt vammaisuuden määritelmiä, kehitysvammaisten kuntoutusta ja kehitysvammahuollon palvelujärjestelmiä. Tutkimukseni kohdentuu kouluikaisiin ja aikuisiin kehitysvammaisiin, jotka käyttävät kehitysvammaneuvolan palveluja Pyhäjärvellä.
Tutkimusmenetelma on pääosin kvantitatiivinen, mutta sisältää myös jonkin verran kvalitatiiviselle tutkimukselle tyypillisiä piirteitä avointen kysymysten osalta. Tutkimuksen tein puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, jossa oli osaksi valmiit vastausvaihtoehdot, mutta mukana oli myös avoimia kysymyksiä.
Tutkimus osoitti, että perheet ovat melko tyytyväisiä kehitysvammaneuvolan toimintaan, palveluun ja kehitysvammaneuvolan läheisyyteen. Oikeuksistaan ja eduistaan perheet eivät kokeneet saavansa tarpeeksi tietoa ja myös henkilokuntaa toivottiin olevan enemmän. Tutkimuksessa kävi ilmi, että ammattilaiset kyllä kuuntelevat vanhempia, mutta vanhemmat kokevat, ettei heitä tueta riittävästi.