Kotisairaanhoidosta kotihoitoyksikköön : Alajärven kotisairaanhoidon työnkuvan selvitys sekä muutoshaasteet siirryttäessä kohti kotihoitoyksikköä
Nahkala, Terhi (2007)
Nahkala, Terhi
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081523951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081523951
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, miten Alajärven kotipalvelun ja kotisairaanhoidon yhdistäminen kotihoitoyksiköksi muuttaa kotisairaanhoidon työntekijöiden ammatillisuutta, kykyjä ja valmiuksia toimia niin, että hoito olisi laadukasta ja asiakaslähtöistä. Ensimmäisenä tutkimustehtävänä on kuvata, millainen on kotisairaanhoitajan työnkuva. Toisena tutkimustehtävänä on tuoda esille, ketkä osallistuvat hoito- ja palvelusuunnitelman tekemiseen ja toteuttamiseen. Kolmantena tutkimustehtävänä on selvittää, miten asiakkaan kokonaishoito toteutuu. Neljäntenä tutkimustehtävänä on pohtia, miten yhteistyö, vastuu ja tiedonkulku toteutuvat kotihoidossa. Viidentenä tutkimustehtävänä on selvittää, miten työnohjaus vahvistaa työyhteisöä ja ammatillisuutta.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja kohteena Alajärven kotisairaanhoidon ja kotihoitoyksikön toiminta. Aineiston keruu perustuu kolmen (3) kotisairaanhoidon työntekijän pitämiin kirjallisiin teoksiin haastattelurungon pohjalta. Aineiston keruu tapahtui ennen kotisairaanhoidosta kotihoitoyksikköön yhdessä kotipalvelun kanssa siirtymisestä. Suulliset haastattelut toteutettiin kolmen kuukauden_kuluttua kotihoitoyksiköksi yhdistymisen jälkeen.
Tutkimusaineistosta kolmen (3) kotisairaanhoitajan kuvaamana Alajärven kotipalvelun ja kotisairaanhoidon yhdistymisestä kotihoitoyksikoksi nousi esille, etta työnkuva ja työn luonne ei ole juurikaan muuttunut. Parannuksena kotihoitoyksikössä hoito- ja palvelusuunnitelmaa tehdessä on se, että sosiaalihoitaja on tarvittaessa mukana. Sosiaalityöntekijälle voidaan jättää tehtäväksi asumis- ja tukiasiat.
Hyvänä uudistuksena tiedonkulussa on tullut kotihoitoyksikön tiimien välille rakennetut sähköpostit. Näin saadaan vaivattomasti ja nopeasti tieto tiimien välillä toimitettua. Opinnäytetyössä nousi esille myös kehittämishaasteet liittyen työnohjauksen tarpeellisuuteen. Haastateltavat olisivat halukkaita osallistumaan työnohjaukseen niin yksilö- ja ryhmätasolla. Työyhteisön hyvinvointia voisi haastateltavien mielestä edistää myös yhteiset kokoontumiset vapaa-ajalla, jossa puhuttaisiin muusta kuin työasioista. Näin saataisiin luotua avoimempi ilmapiiri työntekijöiden välille.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja kohteena Alajärven kotisairaanhoidon ja kotihoitoyksikön toiminta. Aineiston keruu perustuu kolmen (3) kotisairaanhoidon työntekijän pitämiin kirjallisiin teoksiin haastattelurungon pohjalta. Aineiston keruu tapahtui ennen kotisairaanhoidosta kotihoitoyksikköön yhdessä kotipalvelun kanssa siirtymisestä. Suulliset haastattelut toteutettiin kolmen kuukauden_kuluttua kotihoitoyksiköksi yhdistymisen jälkeen.
Tutkimusaineistosta kolmen (3) kotisairaanhoitajan kuvaamana Alajärven kotipalvelun ja kotisairaanhoidon yhdistymisestä kotihoitoyksikoksi nousi esille, etta työnkuva ja työn luonne ei ole juurikaan muuttunut. Parannuksena kotihoitoyksikössä hoito- ja palvelusuunnitelmaa tehdessä on se, että sosiaalihoitaja on tarvittaessa mukana. Sosiaalityöntekijälle voidaan jättää tehtäväksi asumis- ja tukiasiat.
Hyvänä uudistuksena tiedonkulussa on tullut kotihoitoyksikön tiimien välille rakennetut sähköpostit. Näin saadaan vaivattomasti ja nopeasti tieto tiimien välillä toimitettua. Opinnäytetyössä nousi esille myös kehittämishaasteet liittyen työnohjauksen tarpeellisuuteen. Haastateltavat olisivat halukkaita osallistumaan työnohjaukseen niin yksilö- ja ryhmätasolla. Työyhteisön hyvinvointia voisi haastateltavien mielestä edistää myös yhteiset kokoontumiset vapaa-ajalla, jossa puhuttaisiin muusta kuin työasioista. Näin saataisiin luotua avoimempi ilmapiiri työntekijöiden välille.