Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Saattohoitotyön opetussisällön yhteiskehittäminen

Kemppainen, Riija (2025)

 
Avaa tiedosto
Kemppainen_Riija.pdf (5.726Mt)
Lataukset: 


Kemppainen, Riija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081723968
Tiivistelmä
Palliatiivisen hoidon tarve kasvaa koko ajan. Ammattilaisilta edellytetään palliatiivisen hoidon ja saattohoidon osaamista, joka muodostuu perustutkinnon jälkeisestä erikoistumiskoulutuksesta ja täydennyskoulutuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Saattohoitotyö, kuoleman kohtaaminen ja läheisten tukeminen -tutkinnon osan sisältöä työelämälähtöiseksi, joka on yksi ammatillisen koulutuksen periaatteista. Opinnäytetyön metodologiana on palvelumuotoilu, jossa yhteiskehittämisen keinoin palveluntuottajan ja käyttäjien kanssa kehitetään vanhustyön erikoisammattitutkintoon kuuluvan tutkinnon osan opetussisältöä. Palvelumuotoilun osat ovat määrittely, tutkimus, suunnittelu, palvelutuotanto ja arviointi. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kainuun ammattiopisto.

Määrittelyosa pitää sisällään vaiheet aloittaminen ja esitutkimus. Aloittamisvaiheen tarkoituksena oli kuvata projektiorganisaatio sekä tarve kehittämiselle. Esitutkimusvaiheen tarkoitus oli kartoittaa tutkinnon osan nykytila kirjallisuuskatsauksen ja vertaishaastattelun avulla. Kirjallisuuskatsauksen tutkimuskysymyksenä oli, mitä sisältöä on saattohoitotyön työelämälähtöisessä opetuksessa? Aineisto (N=10) koostui aiemmin määriteltyjen sisäänottokriteerien ja Joanna Briggs Instituten (JBI) laadun arvioinnin perusteella. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Kirjallisuuskatsauksen tulokset kuvasivat, mitä sisältöä saattohoitotyön työelämälähtöisessä opetuksessa tulisi olla. Nykytilan kartoitus toteutettiin tutkinnon osaa opettaneiden opettajien vertaishaastattelulla, jossa haettiin vastauksia tutkimuskysymyksiin 1) Millainen on tutkinnon osan nykytila opettajien mielestä? 2) Miten Saattohoitotyö- tutkinnon osaa tulee kehittää työelämälähtöisemmäksi? Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Tuloksissa ilmeni tutkinnon olevan työelämälähtöinen ja sen tukevan laaja-alaista kehittämistoimintaa.

Tutkimusosan tarkoituksena oli selvittää Saattohoitotyö- tutkinnon osan opiskelijoiden työelämää tukevat odotukset opetuksen sisällöstä ja ideoita sen kehittämiseksi. Tutkimuskysymyksenä olivat 1) Miten Saattohoitotyö- tutkinnon osan sisältö vastaa opiskelijoiden tarpeisiin työelämässä? 2) Miten Saattohoitotyö- tutkinnon osan sisältöä tulisi kehittää työelämälähtöiseksi opiskelijoiden näkökulmasta? Selvitys tehtiin sähköisellä Webrobol-lomakehaastattelulla. Aineisto koostui opiskelijoiden (N=4) vastauksista, jotka analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Tuloksista nousi esille kaksi keskeistä teemaa saattohoidon asiantuntijuus sekä kehittyvä tutkinnon osa.

Suunnitteluosan tarkoituksen oli kartoittaa Saattohoitotyö- tutkinnon osan opetussisältöä. Kehittämiskysymyksenä oli minkälaista opetussisältöä työelämälähtöinen saattohoitotyö tutkinnon osa sisältää? Aiempien osioiden pohjalta luotiin tutkinnon osan pedagogisen käsikirjan sisällysluettelo, joka toimi pohjana projektiryhmän ideoinnissa. Ideointipuu-menetelmällä kehiteltiin tutkinnon osan opetuksen sisältöjä, joiden pohjalta luotiin pedagogisen käsikirjoituksen prototyyppi. Palvelutuotanto-osan tarkoituksena oli kuvata Saattohoitotyö- tutkinnon osan opetuksen sisältö. Kehittämiskysymyksenä oli: minkälainen on Saattohoitotyö- tutkinnon osan työelämälähtöinen sisältö? Pedagogisen käsikirjoituksen yksi osa pilotoitiin opiskelijoilla ja palaute tutkinnon osasta kerättiin Webropol-kyselyllä. Saadun palautteen perusteella pilotoitava oppitunti oli valmis käyttöönottoon. Lopuksi laadittiin pedagogisen käsikirjan prototyypille implementointisuunnitelma PARIHS- implementointimallia hyödyntäen.

Arviointi on osa palvelumuotoiluprosessia, niin jokaisen vaiheen jälkeen kuin projektin lopuksi. Jatkotutkimusaiheiksi nousi opinnäytetyön sidosryhmien näkökulma työelämälähtöiseen tutkinnon osan kehittämiseen sekä lähihoitajien mahdollisuus jatkaa opiskelua erikoisammattitutkintoon tai yksittäiseen tutkinnon osaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste