Eteläkarjalaisten majoituspalveluliikkeiden työntekijöiden työhyinvointi
Torkkeli, Elisa (2025)
Torkkeli, Elisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081923998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081923998
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työhyvinvointia ja kartoittaa eteläkarjalaisten majoituspalveluliikkeiden työntekijöiden työhyvinvointia. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, miten Covid-19 ja Itärajan sulkeutuminen, on vaikuttanut eteläkarjalaisten hotellien vastaanottojen työntekijöiden työhyvinvointiin, sekä miten työntekijät kokevat että esihenkilö pystyisi vaikuttamaan parantaakseen työntekijöidensä työhyvinvointia.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin verkkokyselyllä, joka luotiin Webropol- kyselyalustalle. Kysely lähetettiin sähköpostilla kymmenen eri eteläkarjalaisen hotellien vastaanottoihin. Vastauksia kyselyyn saatiin 23 kappaletta.
Kyselyn vastauksista ilmeni, että suuri osa vastaajista kokivat, että heidän työhyvinvointinsa on huonontunut viimeisen kolmen vuoden aikana. Kyselystä selvisi myös, että Covid-19 ei ole vaikuttanut yhtä negatiivisesti vastaajien työhyvinvointiin, kun Itärajan sulkeutuminen.
Useat vastaajat olivat sitä mieltä, että esihenkilö voisi parantaa työntekijöidensä työhyvinvointia esimerkiksi työvuorosuunnittelulla, ja varmistamalla että vuoroissa on riittävästi työntekijöitä, työtehtäviin- ja työmäärään nähden. Myös se, että esihenkilö voisi pitää työntekijän hyvinvointiin liittyviä keskusteluja työntekijän kanssa, nousi useamman kerran esiin kyselynvastauksista.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin verkkokyselyllä, joka luotiin Webropol- kyselyalustalle. Kysely lähetettiin sähköpostilla kymmenen eri eteläkarjalaisen hotellien vastaanottoihin. Vastauksia kyselyyn saatiin 23 kappaletta.
Kyselyn vastauksista ilmeni, että suuri osa vastaajista kokivat, että heidän työhyvinvointinsa on huonontunut viimeisen kolmen vuoden aikana. Kyselystä selvisi myös, että Covid-19 ei ole vaikuttanut yhtä negatiivisesti vastaajien työhyvinvointiin, kun Itärajan sulkeutuminen.
Useat vastaajat olivat sitä mieltä, että esihenkilö voisi parantaa työntekijöidensä työhyvinvointia esimerkiksi työvuorosuunnittelulla, ja varmistamalla että vuoroissa on riittävästi työntekijöitä, työtehtäviin- ja työmäärään nähden. Myös se, että esihenkilö voisi pitää työntekijän hyvinvointiin liittyviä keskusteluja työntekijän kanssa, nousi useamman kerran esiin kyselynvastauksista.