Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palvelumuotoilu julkisen sektorin organisaation kehittämistyössä : tapaustutkimus sähköisen palvelumanuaalin kehittämisprosessista

Rissanen, Hanna (2025)

 
Avaa tiedosto
Rissanen_Hanna.pdf (197.7Kt)
Lataukset: 

Avoin saatavuus / Open access / Öppen tillgång
Rissanen, Hanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081924008
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä tarkastellaan palvelumuotoilun käyttöä julkisen sektorin organisaation kehittämistyössä. Opinnäyte sijoittuu Helsingin kaupungin työllisyyspalveluiden asiakastyön tueksi kehitettävän sähköisen palvelumanuaalin kehittämisprosessiin. Prosessissa on hyödynnetty palvelumuotoilun menetelmiä ja se on kokonaisuudessaan suunniteltu muotoiluajattelullisen otteen kautta.

Opinnäytteen näkökulmana on palvelumuotoilun erityispiirteet julkisella sektorilla. Tietoperusta lähtee palvelumuotoilun keskeisistä käsitteistä ja laajenee palvelumuotoilun käyttöön, sovelluksiin, taustaan, haasteisiin ja mahdollisuuksiin julkisella sektorilla. Lisäksi tarkastellaan arvonmuodostusta julkisella sektorilla julkisen arvon käsitteen kautta. Tietoperusta käsittelee asiakkaan aikakauden ja asiakaskeskeisen logiikan diskurssin roolia julkisen sektorin hallinnossa ja palvelujen kehittämistyössä. Palvelumuotoilun tavoitteena on aina eri menetelmin ja lähestymistavoin parantaa tuotteiden ja palveluiden arvoa asiakkaalle.

Opinnäyte lähestyy aihetta tapaustutkimuksellisella otteella selvittäen kehittämisprojektiin osallistuneen henkilöstön kokemuksia projektissa käytetyistä palvelumuotoilun menetelmistä sekä heidän näkemyksiään palvelumuotoilusta julkisella sektorilla. Aineistona on käytetty teemahaastatteluja ja projektin sisäistä materiaalia. Haastattelut on analysoitu dialogista tematisointia hyödyntäen.

Keskeisenä tuloksena palvelumuotoilu näyttäytyi soveltuvana menetelmä kokonaisuutena julkisen sektorin digitaalisen palvelun kehittämiseen. Palvelumuotoilun menetelmien koettiin tuovan merkittävää lisäarvoa kehittämistyöhön. Ilman asiakkaiden osallistamista työhön, kehittämisen nähtiin perustuvan vain valistuneisiin arvauksiin todellisesta asiakastarpeesta. Yhteiskehittämiseen perustuvat osallistavat ja keskustelevat menetelmät arvioitiin tehokkaiksi kehitystyön apuvälineiksi.

Julkisen sektorin palvelumuotoilun nähtiin olevan tehokkain kehittämismenetelmien kokonaisuus asiakasymmärryksen tavoittamiseen ja tuomiseen osaksi lopputuotetta. Erityispiirteenä muotoilussa nähtiin monimuotoinen asiakasryhmä, saavutettavuuden huomioinnin velvoite ja toimintaa ohjaava lainsäädäntö sekä muotoiluun liittyvät arvokysymykset.

Palvelumuotoilun käyttö kohtaa julkisella sektorilla organisatorisia ja käytäntöihin liittyviä haasteita, mutta sen arvo nähdään laajasti. Haastatellut toivoivat palvelumuotoilun käyttöön lisää resursseja ja lisää koulutusta. Organisaation sisällä nähtiin olevan tahtotilaa palvelumuotoilun käytön edistämiseen ja sen jalkauttamiseen pysyväksi osaksi rakenteita.

Tulokset mukailivat aiempaa tutkimusta. Yhteiskehittäminen, joka on todettu erityisen hyvin julkisen palvelun kehittämiseen sopivaksi ja palvelumuotoilullisen lähestymistavan perustaksi, näytteli merkittävää roolia palvelumanuaalin kehittämisprosessissa.


Asiasanat: Palvelumuotoilu julkisella sektorilla, julkinen arvo, yhteiskehittäminen, asiakaskeskeisyys, asiakaskeskeinen logiikka
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste