Materiaalien kierrätyksellä brändiarvoa
Pitkänen, Riamilla (2025)
Pitkänen, Riamilla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082224086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082224086
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka yritykselle voidaan rakentaa brändiarvoa siten, että tuotteiden valmistuksessa käytetään pääasiallisesti kierrätettyjä materiaaleja. Tavoitteena oli tutkia, millaisia hyötyjä ja mahdollisia haittoja kierrätysmateriaalien käyttö tuo yrityksen toiminnalle sekä miten kuluttajat suhtautuvat kierrätysmateriaaleista valmistettuihin tuotteisiin. Työllä ei ole erillistä toimeksiantajaa, vaan se on tehty opinnäytetyön kirjoittajan oman yritysidean perustaksi, auttamaan liiketoimintasuunnitelman tekemistä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi keskeisiä käsitteitä liittyen brändin rakentamiseen, brändien vastuullisuuteen ja vastuullisuusviestintään, vastuulliseen kuluttamiseen sekä kiertotalouteen ja kierrätysmateriaalien hyödyntämiseen, joita koskien toimiala rajautui vaateteollisuuteen.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineistoa kerättiin tekemällä kilpailija-analyysi potentiaalisista ja marginaalisista kilpailijoista, jotka käyttävät tuotteissaan joko pääosin kierrätysmateriaaleja, tai uusia materiaaleja sekä niiden rinnalla kierrätysmateriaaleja. Lisäksi tutkimusaineistoa saatiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä hyödyntäen kootulla verkkokyselylomakkeella, jonka kysymykset laadittiin tietoperustaa ja kilpailija-analyysin tuloksia hyödyntäen pitäen mielessä opinnäytetyön tutkimusongelman ja -kysymykset.
Verkkokyselylomake oli avoinna kymmenen päivää ja keräsi 90 vastausta. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että kierrätysmateriaaleista valmistetuista tuotteista herää positiivisia ajatuksia, kuten ympäristöystävällisyys, jätteiden vähentäminen ja luonnonvarojen säästäminen. Samaan aikaan kuitenkin herää huoli tällaisten tuotteiden kestävyydestä ja laadun kärsimisestä, sekä viherpesusta. Vastuullisiksi brändeiksi miellettiin enimmäkseen kotimaisia brändejä ja kotimaisuus sekä lähellä valmistetut tuotteet nähtiin tärkeimpinä kriteereinä vastuullisille tuotteille. Seuraavana tulivat viralliset ympäristö- ja eettisyysmerkit.
Tutkimuksen perusteella voidaan tunnistaa keskeiset tekijät, joihin kierrätysmateriaaleja hyödyntävän ja vastuullisuuteen tähtäävän yrityksen tulisi kiinnittää huomiota brändiarvon rakentamisessa ja kuluttajien luottamuksen saavuttamisessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi keskeisiä käsitteitä liittyen brändin rakentamiseen, brändien vastuullisuuteen ja vastuullisuusviestintään, vastuulliseen kuluttamiseen sekä kiertotalouteen ja kierrätysmateriaalien hyödyntämiseen, joita koskien toimiala rajautui vaateteollisuuteen.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineistoa kerättiin tekemällä kilpailija-analyysi potentiaalisista ja marginaalisista kilpailijoista, jotka käyttävät tuotteissaan joko pääosin kierrätysmateriaaleja, tai uusia materiaaleja sekä niiden rinnalla kierrätysmateriaaleja. Lisäksi tutkimusaineistoa saatiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä hyödyntäen kootulla verkkokyselylomakkeella, jonka kysymykset laadittiin tietoperustaa ja kilpailija-analyysin tuloksia hyödyntäen pitäen mielessä opinnäytetyön tutkimusongelman ja -kysymykset.
Verkkokyselylomake oli avoinna kymmenen päivää ja keräsi 90 vastausta. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että kierrätysmateriaaleista valmistetuista tuotteista herää positiivisia ajatuksia, kuten ympäristöystävällisyys, jätteiden vähentäminen ja luonnonvarojen säästäminen. Samaan aikaan kuitenkin herää huoli tällaisten tuotteiden kestävyydestä ja laadun kärsimisestä, sekä viherpesusta. Vastuullisiksi brändeiksi miellettiin enimmäkseen kotimaisia brändejä ja kotimaisuus sekä lähellä valmistetut tuotteet nähtiin tärkeimpinä kriteereinä vastuullisille tuotteille. Seuraavana tulivat viralliset ympäristö- ja eettisyysmerkit.
Tutkimuksen perusteella voidaan tunnistaa keskeiset tekijät, joihin kierrätysmateriaaleja hyödyntävän ja vastuullisuuteen tähtäävän yrityksen tulisi kiinnittää huomiota brändiarvon rakentamisessa ja kuluttajien luottamuksen saavuttamisessa.