Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuinka modernisoidaan tasohyppelypelisarja

Mouloud, Ibrahim (2025)

 
Avaa tiedosto
Mouloud_Ibrahim.pdf (5.896Mt)
Lataukset: 


Mouloud, Ibrahim
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082724190
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, mitä on modernisaatio, kuinka vanhat tasohyppelypelisarjat on modernisoitu ja kuinka ne ovat muuttuneet vuosien aikana. Tutkittiin, mitä modernisaatio on, miten sitä on käytetty pelisarjoihin ajan myötä, miten se on vaikuttanut näihin pelisarjoihin ja pohdittiin, mitä erilaisia tapoja on modernisoida. Tarkoituksena oli löytää tapoja modernisoida tasohyppelypelisarja.

Tutkittiin, kuinka Crash Bandicoot- ja Kirby-sarjat ovat modernisoituneet vuosien aikana käyttäen niiden pelijulkaisuja ja kehittäjien haastatteluja. Selvitettiin, mitkä olivat yhteiset osat, jotka liittyvät pelimodernisoitiin, että pystyttiin pitämään vertailu tasavertaisena.

Tutkittaessa pelisuunnitteluja selvitettiin, mitkä ovat keskeiset osat modernisoitiin ja pystytiin rajoittamaan se kolmeen osaan: pelituntuma, äänien ja grafiikan päivittäminen ja esteettömyys. Pelituntumalla vertailtiin, kuinka kummatkin sarjat ovat muuttaneet pelikokomusta pelaajille. Tähän vaikuttavat esimerkiksi pelitarina, pelikontrolli ja pelimekaniikat.

Kun vertailtiin Crash Bandicoot- ja Kirby-sarjaa grafiikan ja äänien päivittämisen näkökulmasta, kumpikin sarja on muuttaneet vuosien aikana. Crash Bandicoot -sarja aloitti 3D-grafiikalla Playstation 1 -konsolilla, ja
Kirby-sarja aloitti Game Boy -pelikonsolilla. Sarjoilla on ollut erilainen lähtökohta graafisesti ja äänilaadun suhteen, mutta kummatkin sarjat ovat ottaneet kotikonsolin teknologiset kyvyt ja rajat haltuun rakentaakseen mahdollisemman vaikuttavia grafiikkamaailmoja.

Helppokäyttöisyydessä ja esteettömyydessä havainnoitiin, kuinka kaksi eri sarjaa teki muutoksia pelimekaniikkoihin, jotka auttavat erilaisia pelaajia. Crash Bandicoot -sarja on lineaarinen 3D-tasohyppely peli, jonka helppokäyttöisyys- ja esteettömyysmuutokset on pitänyt keskittää tekemään pelaamisesta mahdollisimman helppoa pelaajille. Crash Bandicoot 2 toi sarjaan dynaamisen vaikeuden, jolloin peli muuttaa vaikeutta, kun pelaajalla menehtyy liian monta kertaa kentässä. Pelaajalle voidaan antaa avustavia maskeja tai lisätä tarkastuspistelaatikoita kenttään. Crash 4: It’s About Time -peli antaa pelaajan vaihtaa sekä pelin värisokeusasetuksia että ohjaimen nappisäätöjä. Pelaajaa pystyy vaihtamaan kahdesta pelityylistä, eli joko pitämään tai poistamaan elämäsysteemin pelistä. Pelikokemukseen on myös tehty muutoksia, jotka auttavat pelaajaa. Pelissä on paljon suurempi kojoottiaika, kaksoishyppy ja väritetty varjo, joka auttavat pelin
tasohyppelyssä.

Kirby-sarjassa helppokäyttöisyys on aina ollut pääosana pelikokemusta, koska Kirby-sarjan pelit on tarkoitettu kaikenikäisille ja -taitoisille pelaajille. Pelien kontrolleista on tehty paljon dynaamisempi vuosien aikana, mutta on myös tehty mekaniikkamuutoksia, jotka auttavat pelaajia. Pelaajaa voidaan avustaa lisäämällä heidän vastustajille aiheuttamaansa tuhoa tai nostamalla heidän kestävyyttään, jos he menehtyvät liian monta kertaa tai ovat lähellä menehtymistä. Kirby’s Return to Dream Land Deluxe -peli antoi myös pelaajan valita helpomman pelimuodon, joka avustaa pelaajia.

Kummatkin sarjat ovat tehneet askeleita pelisarjan modernisoinnissa päivittämällä pelikokemusta joko pelimekaniikkojen, grafiikan tai helppokäyttöisyyden avulla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste