Imagoa tutkimassa : selvitys ulkomaalaisten matkailijoiden mielikuvista Kalajoella
Hanhiniemi, Tuulia (2007)
Hanhiniemi, Tuulia
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082824242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082824242
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Kalajoen Hiekkasärkkien yrittäjäyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Mia Lahtinen. Tutkimuksen aihe syntyi toimeksiantajan tarpeiden mukaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa tietoa Kalajoen imagosta ulkomaalaisten matkailijoiden keskuudessa, sillä aiheesta ei ollut aiempia tietoja saatavilla. Aihe on rajattu Kala‐joella kesän 2007 aikana vierailevien matkailijoiden mielikuviin. Tutkimus suoritettiin kenttätutkimuksena Hiekkasärkillä heinä‐elokuussa. Ulkomaalaisille matkailijoille jaettiin ennalta määritetyissä kohteissa kyselylomakkeita. Lomakkeiden suunnittelussa käytettiin pohjana kotimaisille matkailijoille tehtyä imagotutkimusta. Tulosten tilastoimiseen käytettiin SPSS‐ohjelmaa.
Tutkimusongelmaksi määritettiin tietojen puute ulkomaalaisten mielikuvien osalta. Ongelmanratkaisuun käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka avulla mielikuvista saatiin tilastoituja tietoja ja taulukoita. Ulkomaalaisia yöpyy aiempien tilastojen mukaan Kalajoella vuosittain arviolta 10 000 henkilöä. Heistä tutkimukseen tavoitettiin 101 henkilöä. Ennalta arvioitu otoskoko oli 100 henkilöä. Tietoa imagosta saatiin tarpeeksi, ja sen voidaan olettaa olevan totuudenmukaista ja tuoretta. Saadut tulokset ovat yleistettäviä ja luotettavia. Tuloksien perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että Kalajoen imago on hyvin kesäinen, merellinen sekä luonnonläheinen. Suurin osa ulkomaalaisista turisteista liittää Kalajokeen mielikuvia rantalomasta, hiekkasärkistä sekä auringosta ja lämmöstä. Mielikuvat toimivat Kalajoen vetovoimatekijöinä ja niiden kautta imagoa on mahdollista ohjata haluttuun suuntaan.
Tutkimusongelmaksi määritettiin tietojen puute ulkomaalaisten mielikuvien osalta. Ongelmanratkaisuun käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka avulla mielikuvista saatiin tilastoituja tietoja ja taulukoita. Ulkomaalaisia yöpyy aiempien tilastojen mukaan Kalajoella vuosittain arviolta 10 000 henkilöä. Heistä tutkimukseen tavoitettiin 101 henkilöä. Ennalta arvioitu otoskoko oli 100 henkilöä. Tietoa imagosta saatiin tarpeeksi, ja sen voidaan olettaa olevan totuudenmukaista ja tuoretta. Saadut tulokset ovat yleistettäviä ja luotettavia. Tuloksien perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että Kalajoen imago on hyvin kesäinen, merellinen sekä luonnonläheinen. Suurin osa ulkomaalaisista turisteista liittää Kalajokeen mielikuvia rantalomasta, hiekkasärkistä sekä auringosta ja lämmöstä. Mielikuvat toimivat Kalajoen vetovoimatekijöinä ja niiden kautta imagoa on mahdollista ohjata haluttuun suuntaan.