Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Imagoa tutkimassa : selvitys ulkomaalaisten matkailijoiden mielikuvista Kalajoella

Hanhiniemi, Tuulia (2007)

 
Avaa tiedosto
Hanhiniemi_Tuulia.pdf (587.1Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Hanhiniemi, Tuulia
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082824242
Tiivistelmä
Tutkimuksen  toimeksiantajana  toimi  Kalajoen  Hiekkasärkkien  yrittäjäyhdistys  ry:n  toiminnanjohtaja Mia Lahtinen. Tutkimuksen aihe syntyi toimeksiantajan tarpeiden mukaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa tietoa Kalajoen imagosta ulkomaalaisten matkailijoiden keskuudessa, sillä aiheesta ei ollut aiempia tietoja saatavilla. Aihe on rajattu Kala‐joella kesän 2007 aikana vierailevien matkailijoiden mielikuviin. Tutkimus suoritettiin kenttätutkimuksena Hiekkasärkillä heinä‐elokuussa. Ulkomaalaisille matkailijoille jaettiin ennalta määritetyissä kohteissa kyselylomakkeita. Lomakkeiden suunnittelussa käytettiin pohjana kotimaisille matkailijoille tehtyä imagotutkimusta. Tulosten tilastoimiseen käytettiin SPSS‐ohjelmaa.

Tutkimusongelmaksi  määritettiin  tietojen  puute  ulkomaalaisten  mielikuvien  osalta.  Ongelmanratkaisuun käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka avulla mielikuvista saatiin tilastoituja tietoja ja taulukoita. Ulkomaalaisia yöpyy aiempien tilastojen mukaan Kalajoella vuosittain arviolta 10 000 henkilöä. Heistä tutkimukseen tavoitettiin 101 henkilöä. Ennalta arvioitu otoskoko oli 100 henkilöä. Tietoa imagosta saatiin tarpeeksi, ja sen voidaan olettaa olevan totuudenmukaista ja tuoretta. Saadut tulokset ovat yleistettäviä ja luotettavia. Tuloksien perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että Kalajoen imago on hyvin  kesäinen,  merellinen  sekä  luonnonläheinen.  Suurin  osa  ulkomaalaisista  turisteista  liittää Kalajokeen mielikuvia rantalomasta, hiekkasärkistä sekä auringosta ja lämmöstä. Mielikuvat toimivat Kalajoen vetovoimatekijöinä ja niiden kautta imagoa on mahdollista ohjata haluttuun suuntaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste