Apteekin henkilökunnan osaamisen kehittyminen : Kouluttautumistarpeiden selvittäminen
Aalto, Riikka (2025)
Aalto, Riikka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090124323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090124323
Tiivistelmä
Esihenkilöllä on rooli henkilöstön ammattitaidon kehittymisessä. Henkilöstön osaamistarpeiden kartoituksella voidaan organisaatiossa hyödyntää nykyisiä vahvuuksia paremmin, mutta myös tarvittaessa lisätä osaamista koulutustoimenpiteillä. Apteekeissa henkilöstön osaamisen kehittämisestä vastaa usein apteekkarin lisäksi esihenkilön asemassa oleva proviisori.
Apteekkien henkilöstö muodostuu farmaseuttisesta ja teknisestä henkilökunnasta. Kummankin ammattiryhmän täytyy hankkia ammatillista täydennyskoulutusta ylläpitääkseen ammattitaitoaan. Erityisesti farmaseuttisella henkilöstöllä, eli proviisoreilla ja farmaseuteilla, on lain vaatima velvollisuus kehittää farmaseuttista osaamistaan.
Tässä opinnäytetyössä haluttiin selvittää yksityisapteekin henkilökunnan kouluttautumistarpeet. Lisäksi haluttiin tietää, voiko esihenkilö auttaa osaamisen kehittymisessä. Selvitykseen osallistui koko henkilöstö poissulkien ennalta rajatut henkilöt. Aineisto selvitystä varten kerättiin haastatteluin hyödyntämällä sitä varten kehitettyä kyselylomaketta. Saatu haastatteluaineisto purettiin ja analysointiin laadullisin menetelmin. Analyysimenetelmänä käytettiin vertailun mahdollistavaa teemoittelua, jossa pelkistettyä aineistoa ryhmiteltiin.
Opinnäytetyö selvitti apteekin henkilöstön kouluttautumistarpeet ja henkilöstölle saatiin laadittua henkilökohtaiset suunnitelmat osaamisen kehittymiseen. Haastatteluista ei ilmennyt suurta yhteistä teemaa koulutustarpeista, vaikka samankaltaisuuksiakin löytyi, kuten asiakaspalveluenglanti sekä lääkehoitojen jatkuva uudistuminen.
Vastaajat kokivat, että esihenkilö voi tukea henkilökuntaa osaamisen kehittämisessä. Erityisesti palautetta työskentelystä toivottiin saatavan esihenkilöiltä enemmän. Säännölliset kehityskeskustelut apteekkarin kanssa olivat toivottuja. Osaamiseen keskittyviä keskusteluja proviisorin kanssa nähtiin myös toimivana ideana.
Apteekkien henkilöstö muodostuu farmaseuttisesta ja teknisestä henkilökunnasta. Kummankin ammattiryhmän täytyy hankkia ammatillista täydennyskoulutusta ylläpitääkseen ammattitaitoaan. Erityisesti farmaseuttisella henkilöstöllä, eli proviisoreilla ja farmaseuteilla, on lain vaatima velvollisuus kehittää farmaseuttista osaamistaan.
Tässä opinnäytetyössä haluttiin selvittää yksityisapteekin henkilökunnan kouluttautumistarpeet. Lisäksi haluttiin tietää, voiko esihenkilö auttaa osaamisen kehittymisessä. Selvitykseen osallistui koko henkilöstö poissulkien ennalta rajatut henkilöt. Aineisto selvitystä varten kerättiin haastatteluin hyödyntämällä sitä varten kehitettyä kyselylomaketta. Saatu haastatteluaineisto purettiin ja analysointiin laadullisin menetelmin. Analyysimenetelmänä käytettiin vertailun mahdollistavaa teemoittelua, jossa pelkistettyä aineistoa ryhmiteltiin.
Opinnäytetyö selvitti apteekin henkilöstön kouluttautumistarpeet ja henkilöstölle saatiin laadittua henkilökohtaiset suunnitelmat osaamisen kehittymiseen. Haastatteluista ei ilmennyt suurta yhteistä teemaa koulutustarpeista, vaikka samankaltaisuuksiakin löytyi, kuten asiakaspalveluenglanti sekä lääkehoitojen jatkuva uudistuminen.
Vastaajat kokivat, että esihenkilö voi tukea henkilökuntaa osaamisen kehittämisessä. Erityisesti palautetta työskentelystä toivottiin saatavan esihenkilöiltä enemmän. Säännölliset kehityskeskustelut apteekkarin kanssa olivat toivottuja. Osaamiseen keskittyviä keskusteluja proviisorin kanssa nähtiin myös toimivana ideana.