Drupal verkkokaupan konfigurointi mediakauppatoimintaan
Mohamed, Roble (2025)
Mohamed, Roble
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090224343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090224343
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena, toimeksiantajan toiveen mukaisesti, oli tutkia ja kuvata Drupal-verkkokauppa-alustan konfigurointia mediakaupan tarpeisiin. Työssä tarkasteltiin, miten Drupal Commerce -moduuli voidaan mukauttaa digitaalisten tuotteiden, kuten e-kirjojen, musiikin ja videoiden myyntiin. Päämääränä oli selkeyttää ja kuvata Drupal Commerce -alustan asetuksia mediakaupan käyttöön ja työ sisälsi moduulivalinnat, asennusvaiheet ja digitaalisten tuotteiden hallinnan, maksutapojen ja asiakaskokemuksen optimoinnin periaatteet. Työ tarjoaa hyödyllistä tietoa niille organisaatioille ja kehittäjille, jotka hyödyntävät Drupalia digitaalisen kaupankäynnin alustana.
Tutkimuksessa käytettiin eri menetelmiä Drupalin soveltuvuuden arvioimiseksi mediakaupan tarpeisiin. Teoreettisessa analyysissä käsitellään Drupalin ja Commerce-moduulin ominaisuuksia digitaalisten tuotteiden kaupassa. Kirjallisuuskatsauksessa hyödynnetään Drupalin dokumentaatiota ja verkkokaupan parhaiden käytäntöjen ohjeistuksia. Konfigurointiprosessin selkeyttämiseksi työssä laadittiin vaiheittainen ohjeistus, jossa kuvattiin moduulien valinta, asennusvaiheet ja asetukset mediakäyttöön. Lisäksi analysoitiin olemassa olevia Drupal-pohjaisia mediakauppoja ja niissä käytettyjä ratkaisuja, jotka havainnollistavat työn tulosten sovellettavuutta käytäntöön.
Tutkimuksessa käytettiin eri menetelmiä Drupalin soveltuvuuden arvioimiseksi mediakaupan tarpeisiin. Teoreettisessa analyysissä käsitellään Drupalin ja Commerce-moduulin ominaisuuksia digitaalisten tuotteiden kaupassa. Kirjallisuuskatsauksessa hyödynnetään Drupalin dokumentaatiota ja verkkokaupan parhaiden käytäntöjen ohjeistuksia. Konfigurointiprosessin selkeyttämiseksi työssä laadittiin vaiheittainen ohjeistus, jossa kuvattiin moduulien valinta, asennusvaiheet ja asetukset mediakäyttöön. Lisäksi analysoitiin olemassa olevia Drupal-pohjaisia mediakauppoja ja niissä käytettyjä ratkaisuja, jotka havainnollistavat työn tulosten sovellettavuutta käytäntöön.