Sinun tukenasi nuori - opas työntekijälle selkokieliseen asiakasohjaukseen
Kinnunen, Sonja (2025)
Lataukset:
Kinnunen, Sonja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090824499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090824499
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Ohjaamotalo Espoon matalakynnyksisen Starttipisteen kanssa. Työn tavoitteena oli lisätä työntekijöiden tietoutta selkokielisyydestä sekä lisätä Starttipisteen yhdenvertaisuutta ja saavutettavuutta.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja luoda sähköinen opas Starttipisteen työntekijöille selkokieliseen asiakasohjaukseen. Projektin tavoitteena oli tarjota luotettavaa ja ajantasaista tietoa selkokielisyydestä ja sen työvaiheista asiakasohjauksessa työntekijöille sekä edistää matalakynnyksisen Starttipisteen saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta.
Opinnäytetyön tietoperusta on laadittu luotettavaan näyttöön perustuvan tiedon pohjalta ja tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Näitä olivat alaan liittyvät selkokielen- ja viestinnän kirjallisuus, artikkelit ja tutkimukset. Kerätty tieto selkokieliseen oppaaseen on koottu opinnäytetyön tietoperustaa hyödyntäen. Toiminnallisen opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu selkokielestä, asiakasohjaamisesta sekä palveluiden saavutettavuudesta. Aineiston keruuna käytettiin ryhmäkeskustelua ja sähköistä välipalaute kyselyä työntekijöille.
Tuotoksena syntyi opas: Sinun tukenasi nuori, selkokielellä- opas työntekijälle selkokieliseen asiakasohjaukseen. Opas toteutettiin sähköisenä toimeksiantajan toiveita kuunnellen. Sinun tukenasi nuori, selkokielellä- Opas työntekijälle selkokieliseen asiakasohjaukseen. Opas on 14-sivuinen, sisältäen selkeää, asiantuntevaa tietoa selkokielestä ja käytännöllisiä ohjeistuksia työntekijöille asiakasohjaustilanteisiin. Oppaasta löytyy myös QR-koodein varustettuja hyödyllisiä linkkejä tukisivustoille.
Selkokielinen opas oli kaivattu ja tarpeellinen toimeksiantajalle. Opas toimii työkaluna selkokielisessä asiakasohjauksessa. Selkokieltä tulisi lisätä viranomaispalveluissa taatakseen yhdenvertaisempaa ja saavutettavampaa palvelua. Selkokielen käytöstä hyötyvät kaikki asiakkaat ja selkokielen tulisi olla osa sosiaalialan laadukasta asiakaspalvelua. Jatkotutkimuksena voisi selvittää työntekijöiden kokemuksia oppaan toimivuudesta sekä yhteisten toimintatapojen muodostumisesta. Oppaan toimivuutta voisi selvittää myös laajemmin työyhteisöissä ja asiakaskokemuksissa.
Asiasanat: selkokieli, asiakasohjaus, viestintä, työntekijä, saavutettavuus
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja luoda sähköinen opas Starttipisteen työntekijöille selkokieliseen asiakasohjaukseen. Projektin tavoitteena oli tarjota luotettavaa ja ajantasaista tietoa selkokielisyydestä ja sen työvaiheista asiakasohjauksessa työntekijöille sekä edistää matalakynnyksisen Starttipisteen saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta.
Opinnäytetyön tietoperusta on laadittu luotettavaan näyttöön perustuvan tiedon pohjalta ja tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Näitä olivat alaan liittyvät selkokielen- ja viestinnän kirjallisuus, artikkelit ja tutkimukset. Kerätty tieto selkokieliseen oppaaseen on koottu opinnäytetyön tietoperustaa hyödyntäen. Toiminnallisen opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu selkokielestä, asiakasohjaamisesta sekä palveluiden saavutettavuudesta. Aineiston keruuna käytettiin ryhmäkeskustelua ja sähköistä välipalaute kyselyä työntekijöille.
Tuotoksena syntyi opas: Sinun tukenasi nuori, selkokielellä- opas työntekijälle selkokieliseen asiakasohjaukseen. Opas toteutettiin sähköisenä toimeksiantajan toiveita kuunnellen. Sinun tukenasi nuori, selkokielellä- Opas työntekijälle selkokieliseen asiakasohjaukseen. Opas on 14-sivuinen, sisältäen selkeää, asiantuntevaa tietoa selkokielestä ja käytännöllisiä ohjeistuksia työntekijöille asiakasohjaustilanteisiin. Oppaasta löytyy myös QR-koodein varustettuja hyödyllisiä linkkejä tukisivustoille.
Selkokielinen opas oli kaivattu ja tarpeellinen toimeksiantajalle. Opas toimii työkaluna selkokielisessä asiakasohjauksessa. Selkokieltä tulisi lisätä viranomaispalveluissa taatakseen yhdenvertaisempaa ja saavutettavampaa palvelua. Selkokielen käytöstä hyötyvät kaikki asiakkaat ja selkokielen tulisi olla osa sosiaalialan laadukasta asiakaspalvelua. Jatkotutkimuksena voisi selvittää työntekijöiden kokemuksia oppaan toimivuudesta sekä yhteisten toimintatapojen muodostumisesta. Oppaan toimivuutta voisi selvittää myös laajemmin työyhteisöissä ja asiakaskokemuksissa.
Asiasanat: selkokieli, asiakasohjaus, viestintä, työntekijä, saavutettavuus