Palveluprosessien kehittämisellä kohti asiakaslähtöisyyttä ja kilpailukykyä - case XXX
Lapinkallio, Mirva (2025)
Lapinkallio, Mirva
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090924551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090924551
Tiivistelmä
Prosessien kehittäminen on yksi työelämän kehittämisen tärkeimmistä kehityskohteista. Prosessikehittämisen tarkoitus on parantaa palvelua asiakkaiden näkökulmasta sekä saada aikaan toimivuutta ja jatkuvuutta. Prosessikehittämisessä kootaan yhteen kaikki ne tekijät, joista palvelu koostuu, ja tarvittaessa muokataan tekijöitä siten, että kokonaisuus muuttuu asiakaslähtöisemmäksi. Toimiva prosessi huomioi aina asiakasnä
kökulman ja pyrkii vastaamaan oikealla tavalla asiakkaan todelliseen tarpeeseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa sairaalalle Xxxlle sitä tietoa, mitä Xxx tarvitsee kehittääkseen toimivan leikkaussaliprosessin. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Kehittämistyön tiedon tuottamiseen on käytetty palvelumuotoilussakin käytettyjä menetelmiä: Blue Printingiä sekä asiakaskyselyä. Blue Printingistä on tehty yhteenveto, missä tulevat esiin positiiviset tekijät ja kehitettävät kohteet. Asiakaskyselyn tulokset on koodattu ja luokiteltu esimerkkivastausten avulla.
Salattu
Kehittämistyön lopputuotos tarjoaa informaatiota Xxxn nykyisestä leikkaussalitoiminnasta niin asiakkaiden kuin työyhteisönkin näkökulmista. Kehittämistyön tulos ja lopputuotokset toimivat pohjana leikkaussaliprosessin kehittämisessä Xxxan.
kökulman ja pyrkii vastaamaan oikealla tavalla asiakkaan todelliseen tarpeeseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa sairaalalle Xxxlle sitä tietoa, mitä Xxx tarvitsee kehittääkseen toimivan leikkaussaliprosessin. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Kehittämistyön tiedon tuottamiseen on käytetty palvelumuotoilussakin käytettyjä menetelmiä: Blue Printingiä sekä asiakaskyselyä. Blue Printingistä on tehty yhteenveto, missä tulevat esiin positiiviset tekijät ja kehitettävät kohteet. Asiakaskyselyn tulokset on koodattu ja luokiteltu esimerkkivastausten avulla.
Salattu
Kehittämistyön lopputuotos tarjoaa informaatiota Xxxn nykyisestä leikkaussalitoiminnasta niin asiakkaiden kuin työyhteisönkin näkökulmista. Kehittämistyön tulos ja lopputuotokset toimivat pohjana leikkaussaliprosessin kehittämisessä Xxxan.