Turvallisuuskulttuuri, vihreä siirtymä ja teknologinen muutos. Alkuvuoden 2025 katsaus Logistiikan ja merenkulun tutkimus- ja kehitystoimintaan
Editoija
Halonen, Justiina
Sutela, Jussi
Poikolainen, Tiina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-622-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-622-9
Tiivistelmä
Alkuvuoden 2025 Logistiikan ja merenkulun artikkelikokoelma kerää yhteen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) tutkimus- ja kehitystyötä. Julkaisussa tarkastellaan turvallisuuskulttuuria, vihreää siirtymää ja teknologista muutosta logistiikan ja merenkulun konteksteissa. Julkaisu on suunnattu niin muulle tutkimusyhteisölle ja yrityksille kuin viranomaisille ja päättäjillekin.
Artikkeleissa käsitellään muun muassa meriturvallisuuden kehitystä, akku- ja energiasektorin logistiikkaratkaisuja sekä autonomisten järjestelmien ja droonien hyödyntämistä. Tutkimusten kohteina ovat esimerkiksi Itämeren alueen turvallisuuskulttuurin yhtenäistäminen, torjuntavalmius uusia polttoaineita koskevissa vahingoissa, logistiikka-alan pk-yritysten tuottavuuden kehittäminen sekä visuaalisen simuloinnin käyttö akkuteollisuuden logistiikan mallintamisessa. Aiempi tutkimus toimii pohjana muun muassa turvallisuuskulttuurin käsitteelliselle tarkastelulle ja uusien teknologioiden soveltuvuuden arvioinnille.
Menetelminä hyödynnetään kirjallisuuskatsausta, kokeellista testausta, simulaatioita, osallistavia kehittämismenetelmiä ja kansainvälistä yhteistyötä. Esimerkiksi öljyntorjunnan keräysmenetelmien tehokkuutta uusien polttoaineiden torjunnassa analysoidaan käytännön testauksin. Akkulogistiikan simulointimalleissa tarkastellaan kuljetuskaluston käyttöastetta, päästövaikutuksia ja toimitusketjujen häiriönsietokykyä.
Tuloksina julkaisu esittää konkreettisia kehittämisehdotuksia muun muassa turvallisuuskoulutuksen sisällöiksi, torjuntakaluston teknologisiksi vaatimuksiksi, logistiikkaprosessien optimoinniksi sekä työhyvinvointia tukeviksi johtamismenetelmiksi. Artikkelit osoittavat, että logistiikan ja merenkulun kehittäminen edellyttää monitieteistä lähestymistapaa, kokeellista tutkimusta ja tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden välillä
Artikkeleissa käsitellään muun muassa meriturvallisuuden kehitystä, akku- ja energiasektorin logistiikkaratkaisuja sekä autonomisten järjestelmien ja droonien hyödyntämistä. Tutkimusten kohteina ovat esimerkiksi Itämeren alueen turvallisuuskulttuurin yhtenäistäminen, torjuntavalmius uusia polttoaineita koskevissa vahingoissa, logistiikka-alan pk-yritysten tuottavuuden kehittäminen sekä visuaalisen simuloinnin käyttö akkuteollisuuden logistiikan mallintamisessa. Aiempi tutkimus toimii pohjana muun muassa turvallisuuskulttuurin käsitteelliselle tarkastelulle ja uusien teknologioiden soveltuvuuden arvioinnille.
Menetelminä hyödynnetään kirjallisuuskatsausta, kokeellista testausta, simulaatioita, osallistavia kehittämismenetelmiä ja kansainvälistä yhteistyötä. Esimerkiksi öljyntorjunnan keräysmenetelmien tehokkuutta uusien polttoaineiden torjunnassa analysoidaan käytännön testauksin. Akkulogistiikan simulointimalleissa tarkastellaan kuljetuskaluston käyttöastetta, päästövaikutuksia ja toimitusketjujen häiriönsietokykyä.
Tuloksina julkaisu esittää konkreettisia kehittämisehdotuksia muun muassa turvallisuuskoulutuksen sisällöiksi, torjuntakaluston teknologisiksi vaatimuksiksi, logistiikkaprosessien optimoinniksi sekä työhyvinvointia tukeviksi johtamismenetelmiksi. Artikkelit osoittavat, että logistiikan ja merenkulun kehittäminen edellyttää monitieteistä lähestymistapaa, kokeellista tutkimusta ja tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden välillä
