Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Segmentering och kommunikationskanaler - sätt för contact center att nå kunden

Lommi, Tina (2007)

 
Avaa tiedosto
Lommi_Tina.pdf (196.4Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Lommi, Tina
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091724791
Tiivistelmä
Uppdragsgivaren för examensarbetet var Oy NovaCall AB, ett contact center grundat i Jakobstad år 1995. NovaCall, som har verksamhet i Jakobstad, Kuopio och Lahtis, sköter olika sorters kundbetjäning, svarstjänster, teknisk supporttjänster, försäljnings- och marknadsföringstjänster.

Syftet med examensarbetet var att kartlägga olika branschers intresse för outsourcing av tjänster till contact centers. Målsättningen var att ge en bild av vilka kommunikationskanaler uppdragsgivaren kan använda sig av vid marknadsföring av contact center- tjänster, samt hur dessa kommunikationskanaler uppfattas av kunderna. Den teoretiska referensramen handlar om segmentering och olika kommunikationskanaler.

Undersökningen gjordes kvantitativt våren 2007. Frågeformulär skickades till 184 företag inom energi-, finansierings-, handels,- försäkrings-, media-, tele-, industri- samt turismbranscherna. Totalt returnerades 63 svar. Enkäten bestod av 16 frågor med flere svarsalternativ, varav två av frågorna var öppna frågor. Frågorna gällde hurudana tjänster företagen har outsourcat och hur viktiga de olika kommunikationskanalerna (annonser, direktmarknadföring, internet, hemisdor, mässor, facktidningar, kataloger, kundbesök, referenser) uppfattades vara.

Av respondenterna hade 55 outsourcat något. Mest hade tekniska tjänster outsourcats, följt av växeltjänster, faktureiringstjänster, back office- tjänster, svarstjänster, outboundoch kundservicetjänster. Då företagen söker information om contact centers uppgavs som den viktigaste sökplatsen internet och företagets hemisdor. Även facktidningar och direktmarkandsförings material ansågs vara viktiga, liksom information av andra företag. Mässor och kataloger var något som majoriteten inte kunde säga något om, och annonser var den minst viktiga sökplatsen för information. Som övriga informationskällor uppgavs personliga kontakter, kollegor, samarbetspartners och konsulter. Contact centrets referenser ansågs vara väldigt viktiga i beslutsfattandet om outsourcing.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste