Vanhemman ja lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa.
Kukkonen, Heli (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091724801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091724801
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta yhdessä Joensuun kaupungin päiväkodin asiakasperheissä. Tavoitteena on lisätä vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta ja tietämystä vuorovaikutuksen merkityksestä ja Siun soten alueen lapsiperheiden palveluista. Työn tuotoksena kehitettiin pelillinen Perheseikkailupeli ja harjoitusvihko tavoitteeseen pääsemiseksi. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tuotoksena syntyi vuorovaikutusharjoitusvihko, joka sisältää Perheseikkailupelin ja harjoitusvihkon. Vanhemman ja lapsen harjoitusvihkovihko sisältää leikillisiä ja arjen tilanteisiin soveltuvia vuorovaikutusharjoituksia.
Tuotosta testattiin päiväkodin toiminnallisessa kevättapahtumassa, jossa perheet osallistuivat pelin pelaamiseen ja antoivat palautetta. Peli koettiin innostavaksi ja vuorovaikutusta tukevaksi. Harjoitusvihkon osalta palautetta saatiin vähemmän, mikä voi viitata arjen kuormittavuuteen.
Opinnäytetyö osoittaa, että pelillisyys ja konkreettiset tehtävät voivat toimia tehokkaina keinoina vuorovaikutuksen tukemisessa. Työ kehitti tekijäänsä ammatillista osaamista erityisesti vuorovaikutuksen, varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan alueilla. Tuotos on sovellettavissa myös muissa varhaiskasvatuksen yksiköissä ja perhetyön konteksteissa.
Opinnäytetyön tarkoitus on tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta yhdessä Joensuun kaupungin päiväkodin asiakasperheissä. Tavoitteena on lisätä vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta ja tietämystä vuorovaikutuksen merkityksestä ja Siun soten alueen lapsiperheiden palveluista. Työn tuotoksena kehitettiin pelillinen Perheseikkailupeli ja harjoitusvihko tavoitteeseen pääsemiseksi. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tuotoksena syntyi vuorovaikutusharjoitusvihko, joka sisältää Perheseikkailupelin ja harjoitusvihkon. Vanhemman ja lapsen harjoitusvihkovihko sisältää leikillisiä ja arjen tilanteisiin soveltuvia vuorovaikutusharjoituksia.
Tuotosta testattiin päiväkodin toiminnallisessa kevättapahtumassa, jossa perheet osallistuivat pelin pelaamiseen ja antoivat palautetta. Peli koettiin innostavaksi ja vuorovaikutusta tukevaksi. Harjoitusvihkon osalta palautetta saatiin vähemmän, mikä voi viitata arjen kuormittavuuteen.
Opinnäytetyö osoittaa, että pelillisyys ja konkreettiset tehtävät voivat toimia tehokkaina keinoina vuorovaikutuksen tukemisessa. Työ kehitti tekijäänsä ammatillista osaamista erityisesti vuorovaikutuksen, varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan alueilla. Tuotos on sovellettavissa myös muissa varhaiskasvatuksen yksiköissä ja perhetyön konteksteissa.