Elvytyskoulutus sairaanhoitajaopiskelijoille
Karhunen, Jouni; Hepo-oja, Kalle (2025)
Karhunen, Jouni
Hepo-oja, Kalle
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091824830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091824830
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli opettaa maallikkoelvytyksen perusteita ja puoliautomaattisen defibrillaattorin käyttöä sairaanhoitajaopiskelijoille, sekä edistää koulutuksen tehokkuutta ja vaikutuksia opiskelijoiden taitojen kehittymiseen.
Koulutuksessa keskityttiin myös tiimityöskentelyyn ja kommunikaatioon. Näiden asioiden tarkoituksena oli parantaa potilasturvallisuutta ja sairaanhoitajien valmistautumista hätätilanteisiin. Koulutus on osa sairaanhoitajien opetussuunnitelmaa ja sen avulla pyritään antamaan opiskelijoille valmiuksia toimimaan elvytystilanteissa rauhallisesti ja tehokkaasti.
Tavoitteena oli tarjota opiskelijoille käytännön kokemuksia hätätilanteista turvallisessa ympäristössä. Koulutus korosti tiimityötaitoja, kommunikaatiota ja opiskelijoiden omaa reflektointia, mikä edistää ammatillista kasvua ja osaamisen kehitystä.
Opinnäytetyö toteuttamistavaksi valikoitui toiminnallinen opinnäytetyö, mikä sisältää määrällisen tutkimuksen. Lähteinä käytettiin tutkittuun tietoon ja näyttöön perustuvaa kirjallisuutta, erilaisia tietokantoja sekä LAB-ammattikorkeakoulussa ensihoitaja- sekä sairaanhoitajakoulutuksessa käytettäviä materiaaleja.
Opinnäytetyössä arvioitiin myös eettisiä näkökohtia. Tavoitteena oli varmistaa, että koulutus tarjoaa turvallisen oppimisympäristön kaikille opiskelijoille.
Opinnäytetyö pyrkii tuottamaan tietoa ja näkemyksiä siitä, miten koulutus voi parhaiten tukea sairaanhoitajaopiskelijoita maallikkoelvytyksessä ja defibrillaattorin käytön hallinnassa.
Koulutuksessa keskityttiin myös tiimityöskentelyyn ja kommunikaatioon. Näiden asioiden tarkoituksena oli parantaa potilasturvallisuutta ja sairaanhoitajien valmistautumista hätätilanteisiin. Koulutus on osa sairaanhoitajien opetussuunnitelmaa ja sen avulla pyritään antamaan opiskelijoille valmiuksia toimimaan elvytystilanteissa rauhallisesti ja tehokkaasti.
Tavoitteena oli tarjota opiskelijoille käytännön kokemuksia hätätilanteista turvallisessa ympäristössä. Koulutus korosti tiimityötaitoja, kommunikaatiota ja opiskelijoiden omaa reflektointia, mikä edistää ammatillista kasvua ja osaamisen kehitystä.
Opinnäytetyö toteuttamistavaksi valikoitui toiminnallinen opinnäytetyö, mikä sisältää määrällisen tutkimuksen. Lähteinä käytettiin tutkittuun tietoon ja näyttöön perustuvaa kirjallisuutta, erilaisia tietokantoja sekä LAB-ammattikorkeakoulussa ensihoitaja- sekä sairaanhoitajakoulutuksessa käytettäviä materiaaleja.
Opinnäytetyössä arvioitiin myös eettisiä näkökohtia. Tavoitteena oli varmistaa, että koulutus tarjoaa turvallisen oppimisympäristön kaikille opiskelijoille.
Opinnäytetyö pyrkii tuottamaan tietoa ja näkemyksiä siitä, miten koulutus voi parhaiten tukea sairaanhoitajaopiskelijoita maallikkoelvytyksessä ja defibrillaattorin käytön hallinnassa.
