Asiakasreklamaatioiden analyysi Yritys X Oy:lle
Tokola, Sohvi (2025)
Tokola, Sohvi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092224949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092224949
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia matkailuajoneuvoalalla toimivan toimeksiantajayrityksen asiakasreklamaatioita kokonaisvaltaisesti. Tutkimus keskittyi asiakasreklamaatioiden analysointiin, jonka myötä pyrittiin tunnistamaan reklamaatioiden yleisimmät syyt ja ennaltaehkäisyn keinot – jälkimarkkinoinnin kehitystoimenpiteitä varten. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti yhdistämällä kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen aineisto.
Teoriavaiheessa käsiteltiin asiakasreklamaatioita käsitteenä ja siihen liittyvää lainsäädäntöä. Lisäksi asiakasreklamaatioiden merkitystä tarkasteltiin muun muassa asiakastyytyväisyyden, maineen, toiminnan kehittämisen ja kustannusten näkökulmasta. Teoriaosuus perustui pääosin kirjallisiin lähteisiin. Tutkimusmenetelmien avulla saatiin kokonaiskuva toimeksiantajayrityksen reklamaatioiden nykytilasta. Reklamaatioseurantaa käsiteltiin tilastollisen analyysin myötä ja tutkimuksen aikana toteutettu haastattelu käytiin läpi aineistolähtöisen analyysin rakennetta hyödyntäen. Haastateltavina oli yrityksen eri osastojen vastuuhenkilöt, mikä täydensi kokonaiskuvaa reklamaatioiden hallinnasta ja prosessien kehittämistarpeista. Tutkimustulokset osoittivat, että yleisimmät reklamaatiot liittyivät ajoneuvojen teknisiin vikoihin, mutta myös myyntilupausten epäselvyyksillä ja luovutustarkastusten riittämättömyydellä oli osansa. Tutkimuksen lopuksi esitettiin keinoja reklamaatioiden välttämiseksi ja kehitysehdotuksia tulevaisuuteen.
Johtopäätöksenä todettiin, että reklamaatioiden ehkäisy edellyttää erityisesti myyntiviestinnän ja laadunvarmistuksen terävöittämistä. Reklamaatioiden käsittelyprosessia tulisi tarkastella osana yrityksen strategista kehittämistä ja oppimista – ei pelkästään asiakaspalautteiden käsittelynä.
Teoriavaiheessa käsiteltiin asiakasreklamaatioita käsitteenä ja siihen liittyvää lainsäädäntöä. Lisäksi asiakasreklamaatioiden merkitystä tarkasteltiin muun muassa asiakastyytyväisyyden, maineen, toiminnan kehittämisen ja kustannusten näkökulmasta. Teoriaosuus perustui pääosin kirjallisiin lähteisiin. Tutkimusmenetelmien avulla saatiin kokonaiskuva toimeksiantajayrityksen reklamaatioiden nykytilasta. Reklamaatioseurantaa käsiteltiin tilastollisen analyysin myötä ja tutkimuksen aikana toteutettu haastattelu käytiin läpi aineistolähtöisen analyysin rakennetta hyödyntäen. Haastateltavina oli yrityksen eri osastojen vastuuhenkilöt, mikä täydensi kokonaiskuvaa reklamaatioiden hallinnasta ja prosessien kehittämistarpeista. Tutkimustulokset osoittivat, että yleisimmät reklamaatiot liittyivät ajoneuvojen teknisiin vikoihin, mutta myös myyntilupausten epäselvyyksillä ja luovutustarkastusten riittämättömyydellä oli osansa. Tutkimuksen lopuksi esitettiin keinoja reklamaatioiden välttämiseksi ja kehitysehdotuksia tulevaisuuteen.
Johtopäätöksenä todettiin, että reklamaatioiden ehkäisy edellyttää erityisesti myyntiviestinnän ja laadunvarmistuksen terävöittämistä. Reklamaatioiden käsittelyprosessia tulisi tarkastella osana yrityksen strategista kehittämistä ja oppimista – ei pelkästään asiakaspalautteiden käsittelynä.