Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakasreklamaatioiden analyysi Yritys X Oy:lle

Tokola, Sohvi (2025)

 
Avaa tiedosto
Tokola_Sohvi.pdf (560.7Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Tokola, Sohvi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092224949
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia matkailuajoneuvoalalla toimivan toimeksiantajayrityksen asiakasreklamaatioita kokonaisvaltaisesti. Tutkimus keskittyi asiakasreklamaatioiden analysointiin, jonka myötä pyrittiin tunnistamaan reklamaatioiden yleisimmät syyt ja ennaltaehkäisyn keinot – jälkimarkkinoinnin kehitystoimenpiteitä varten. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti yhdistämällä kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen aineisto.

Teoriavaiheessa käsiteltiin asiakasreklamaatioita käsitteenä ja siihen liittyvää lainsäädäntöä. Lisäksi asiakasreklamaatioiden merkitystä tarkasteltiin muun muassa asiakastyytyväisyyden, maineen, toiminnan kehittämisen ja kustannusten näkökulmasta. Teoriaosuus perustui pääosin kirjallisiin lähteisiin. Tutkimusmenetelmien avulla saatiin kokonaiskuva toimeksiantajayrityksen reklamaatioiden nykytilasta. Reklamaatioseurantaa käsiteltiin tilastollisen analyysin myötä ja tutkimuksen aikana toteutettu haastattelu käytiin läpi aineistolähtöisen analyysin rakennetta hyödyntäen. Haastateltavina oli yrityksen eri osastojen vastuuhenkilöt, mikä täydensi kokonaiskuvaa reklamaatioiden hallinnasta ja prosessien kehittämistarpeista. Tutkimustulokset osoittivat, että yleisimmät reklamaatiot liittyivät ajoneuvojen teknisiin vikoihin, mutta myös myyntilupausten epäselvyyksillä ja luovutustarkastusten riittämättömyydellä oli osansa. Tutkimuksen lopuksi esitettiin keinoja reklamaatioiden välttämiseksi ja kehitysehdotuksia tulevaisuuteen.

Johtopäätöksenä todettiin, että reklamaatioiden ehkäisy edellyttää erityisesti myyntiviestinnän ja laadunvarmistuksen terävöittämistä. Reklamaatioiden käsittelyprosessia tulisi tarkastella osana yrityksen strategista kehittämistä ja oppimista – ei pelkästään asiakaspalautteiden käsittelynä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste