The Lake -pelin demo ja tarinankerronnan tekniikoiden hyödyntäminen videopelin narratiivin rakentamisessa
Korhonen, Katja (2025)
Korhonen, Katja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092525078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092525078
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on käsitellä videopeleissä hyödynnettäviä tarinankerronnan tekniikoita ja rakentaa narratiivi tarinavetoisen pelin demoon. Työn tarkoituksena on erityisesti tutkia pelaajakokemukseen vaikuttavia tekniikoita ja havainnollistaa niiden hyötyä pelikehityksessä. Työ jakaantuu kahteen osaan: teoriaan, jossa käsitellään narratiivien toteutusperiaatteita, ja pelidemon kehittelemiseen, jolla esitellään valittujen tekniikoiden toteuttamista käytännössä.
Työssä perehdyttiin pelinarratiivien ja tarinankerronnan teorioihin sekä yleisiin narratiivirakenteisiin, dialogiin, merkityksellisiin valintoihin, hahmoihin ja ympäristön tarinankerrontaan. Työn lähdemateriaalina käytettiin pelien, elokuvataiteen ja käsikirjoittamisen kirjallisuutta sekä tarinavetoisten pelien esimerkkejä. Pelidemo toteutettiin Unreal Engine-pelimoottorilla ja Articy:draft-narratiivityökalulla, joiden käyttöä työssä myös avataan.
Opinnäytetyön tekijä sai työstä paljon arvokasta kokemusta pelikehittämisestä, narratiivitekniikoista ja niiden yhdistämisestä pelimekaniikkoihin. Työ osoittaa miten tarinankerronnan tekniikoita voidaan hyödyntää syvällisen pelikokemuksen suunnittelemisessa ja kehittämistyön aikana. Työ toimii johdatuksena pelinarratiivien suunnitteluperiaatteisiin pelikirjoittajille ja -kehittäjille tai niistä kiinnostuneille.
Työssä perehdyttiin pelinarratiivien ja tarinankerronnan teorioihin sekä yleisiin narratiivirakenteisiin, dialogiin, merkityksellisiin valintoihin, hahmoihin ja ympäristön tarinankerrontaan. Työn lähdemateriaalina käytettiin pelien, elokuvataiteen ja käsikirjoittamisen kirjallisuutta sekä tarinavetoisten pelien esimerkkejä. Pelidemo toteutettiin Unreal Engine-pelimoottorilla ja Articy:draft-narratiivityökalulla, joiden käyttöä työssä myös avataan.
Opinnäytetyön tekijä sai työstä paljon arvokasta kokemusta pelikehittämisestä, narratiivitekniikoista ja niiden yhdistämisestä pelimekaniikkoihin. Työ osoittaa miten tarinankerronnan tekniikoita voidaan hyödyntää syvällisen pelikokemuksen suunnittelemisessa ja kehittämistyön aikana. Työ toimii johdatuksena pelinarratiivien suunnitteluperiaatteisiin pelikirjoittajille ja -kehittäjille tai niistä kiinnostuneille.