Kuvatuen rooli varhaiskasvatuksen arjessa
Raunio, Krista (2025)
Raunio, Krista
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092425051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092425051
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli haastatella varhaiskasvatuksen henkilöstöä kuvatuen käyttämisestä varhaiskasvatuksen arjen pedagogiikassa ja saada siten selville, että miten henkilöstö hyödyntää kuvia varhaiskasvatuksen arjessa. Tavoitteena oli lisätä henkilöstön tietoisuutta ja ymmärrystä kuvatuen hyödyntämisestä varhaiskasvatuksen arjen pedagogiikassa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena yhteistyössä Vantaan kaupungin päiväkodin kanssa, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelujen avulla sai syvällistä tietoa työntekijöiden omista käytännöistä, havainnoista ja näkemyksistä. Opinnäytetyö toi esiin myös niitä mahdollisuuksia ja haasteita, joita kuvien
käyttöön liittyy varhaiskasvatuksen kontekstissa.
Kokonaisuutena haastatteluista saaduista tuloksista nousi esiin, että kuvat ovat paljon enemmän kuin pelkkä apuväline varhaiskasvatuksen arjessa. Ne voivat toimia siltana kielen, tunteiden ja ryhmän välillä, mutta vain silloin, kun niiden käyttö on harkittua ja arjessa luontevasti mukana. Tämä herätti laajemman kysymyksen siitä, että nähdäänkö kuvat ennen kaikkea erityisen tuen välineenä vai osana kaikkien lasten arkea rikastavaa pedagogiikkaa. Vastaus tähän määrittää pitkälti sen, millaiseksi kuvien rooli varhaiskasvatuksessa tulevaisuudessa muodostuu. Haasteitakin kuvien käytössä koettiin, esimerkiksi kiire ja epävarmuus siitä, millaisia kuvia käyttää. Kehittämisideoiksi nousi kuvien käyttö digitaalisessa muodossa ja yhtenevät kuvat joka ryhmässä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena yhteistyössä Vantaan kaupungin päiväkodin kanssa, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelujen avulla sai syvällistä tietoa työntekijöiden omista käytännöistä, havainnoista ja näkemyksistä. Opinnäytetyö toi esiin myös niitä mahdollisuuksia ja haasteita, joita kuvien
käyttöön liittyy varhaiskasvatuksen kontekstissa.
Kokonaisuutena haastatteluista saaduista tuloksista nousi esiin, että kuvat ovat paljon enemmän kuin pelkkä apuväline varhaiskasvatuksen arjessa. Ne voivat toimia siltana kielen, tunteiden ja ryhmän välillä, mutta vain silloin, kun niiden käyttö on harkittua ja arjessa luontevasti mukana. Tämä herätti laajemman kysymyksen siitä, että nähdäänkö kuvat ennen kaikkea erityisen tuen välineenä vai osana kaikkien lasten arkea rikastavaa pedagogiikkaa. Vastaus tähän määrittää pitkälti sen, millaiseksi kuvien rooli varhaiskasvatuksessa tulevaisuudessa muodostuu. Haasteitakin kuvien käytössä koettiin, esimerkiksi kiire ja epävarmuus siitä, millaisia kuvia käyttää. Kehittämisideoiksi nousi kuvien käyttö digitaalisessa muodossa ja yhtenevät kuvat joka ryhmässä.
