Kokemuksia tukihenkilöiden vastaanottotyön koulutuksesta Joensuun kriisikeskuksella
Ryynänen, Elina (2015)
Ryynänen, Elina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285281
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää kokemuksia vapaaehtoisten tukihenkilöiden lisäkoulutuksesta Joensuun kriisikeskuksen henkilökohtaiseen vastaanottotyöhön. Joensuun kriisikeskuksella tukihenkilöitä on perinteisesti koulutettu toimimaan kriisipuhelimessa. Tämän kaltainen kokeilu vapaaehtoisen työn laajentamisesta myös vastaanottotyöhön on uutta Joensuun kriisikeskuksessa. Tavoitteena oli kerätä kokemustietoa, jonka tarkoitus on olla apuna vapaaehtoisten tukihenkilöiden koulutuksen ja vapaaehtoistoiminnan kehittämisessä Joensuun kriisikeskuksella.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelu tehtiin kolmelle kriisikeskuksen työntekijälle, jotka toimivat kouluttajina sekä kahdelle vapaaehtoiselle tukihenkilölle, jotka osallistuivat koulutukseen ja käytännön harjoitteluun. Aineiston analysointi tapahtui teemoittelun avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että vastaanottotyönkoulutus koettiin paljon tietoa sisältäväksi, tiiviiksi ja hieman lyhyeksi. Vastaanottotyötä harjoitellessa, työ koettiin mielenkiintoiseksi, mutta haastavaksi ja sitovammaksi kuin puhelinpäivystys. Kokemus vahvisti läsnäolon ja kuuntelutaidon tärkeyttä vastaanottotyössä. Aikataulu- ja kalenterointihaasteet tulivat osallisille yllätyksenä käytäntöön siirryttäessä. Työntekijöiden tuki ja hyvä ilmapiiri korostuivat tukihenkilöitä motivoivina tekijöinä. Koulutuksen kehittämisideat liittyivät aikataulutukseen, koulutusmateriaalien yhdenmukaistamiseen, roolien selkeyttämiseen ja tukihenkilöiden toimintaan sitouttamiseen. Tutkimustulokset ovat käytettävissä Joensuun kriisikeskuksen vapaaehtoistoiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelu tehtiin kolmelle kriisikeskuksen työntekijälle, jotka toimivat kouluttajina sekä kahdelle vapaaehtoiselle tukihenkilölle, jotka osallistuivat koulutukseen ja käytännön harjoitteluun. Aineiston analysointi tapahtui teemoittelun avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että vastaanottotyönkoulutus koettiin paljon tietoa sisältäväksi, tiiviiksi ja hieman lyhyeksi. Vastaanottotyötä harjoitellessa, työ koettiin mielenkiintoiseksi, mutta haastavaksi ja sitovammaksi kuin puhelinpäivystys. Kokemus vahvisti läsnäolon ja kuuntelutaidon tärkeyttä vastaanottotyössä. Aikataulu- ja kalenterointihaasteet tulivat osallisille yllätyksenä käytäntöön siirryttäessä. Työntekijöiden tuki ja hyvä ilmapiiri korostuivat tukihenkilöitä motivoivina tekijöinä. Koulutuksen kehittämisideat liittyivät aikataulutukseen, koulutusmateriaalien yhdenmukaistamiseen, roolien selkeyttämiseen ja tukihenkilöiden toimintaan sitouttamiseen. Tutkimustulokset ovat käytettävissä Joensuun kriisikeskuksen vapaaehtoistoiminnan kehittämiseen.