Osaamistarvekartoituksen mallinnus Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa
Riepula, Satu (2007)
Riepula, Satu
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092625234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092625234
Tiivistelmä
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa on rakenteilla koko organisaatiota käsittävä osaamisen kehittämisohjelma. Opinnäytetyöni on osa tätä kehittämistyötä. Osaamistarpeiden selvittämistä varten opinnäytetyönä mallinnettiin osaamisen itsearviointiin (osaamistarvekartoitusmalli) työkalu, jota voidaan käyttää arvioitaessa henkilön nyky- ja tavoiteosaamista. Osaamistarvekartoitusmalli on laadittu opettajan työn näkökulmasta. 
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan osaamisen johtamista ja kehittämistä, osaamista ja osaamistarvekartoitusta, mitä nämä käsitteet merkitsevät ja miksi ne ovat tärkeitä. Käsitteinä kaikki liittyvät toisiinsa; osaamisen johtaminen ja kehittäminen luo edellytykset osaamistarvekartoitukselle, josta seuraa muun muassa henkilöstön koulutusta ja henkilöstön asiantuntijuus kehittyy. Teoriaosuuden tarkoituksena ei ollut määritellä yhtä, oikeaa kaiken kattavaa mallia, vaan antaa ennen kaikkea ideoita osaamisen johtamiseen ja osaamisen kartoittamiseen.
Tämän opinnäytetyön avulla saatiin tietoa siitä, kuinka osaamisalueet voidaan määritellä ja kuinka ne voidaan jakaa yksittäisiin taitoihin ja tietoihin sekä kuinka voidaan laatia yksilön osaamisen tavoiteprofiili. Samalla myös kartoitettiin, mitkä osaamisalueet ovat tärkeitä Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun opettajille ja kuinka käyttökelpoinen opinnäytetyönä laadittu osaamiskartoitusmallinnus on. Opinnäytetyön käytettävyyttä ammattikorkeakoulun osaamisen kehittämisessä helpottaa osaamiskartoitusmallin laatimisen ohessa syntyneet ideat siitä, mitä pitäisi ottaa huomioon aloitettaessa osaamiskartoitusprosessi.
Osaamiskartoitusprosessi on pitkä ennen kuin päästään käytännön toteutukseen ja osaamiskartoituksen tekemiseen henkilöstön keskuudessa. Henkilöstö on tärkeää ottaa jo heti alkuvaiheessa mukaan osaamiskartoitusprosessiin ja osaamisalueiden ja -tasojen laadintaan. Näin he itse pääsevät osallistumaan ja heidät saadaan sitoutettua prosessiin mukaan. Henkilöstölle on tärkeää osoittaa, että he hyötyvät itse osaamiskartoituksesta. Hyötyä heille tuo muun muassa oman osaamisen realistinen nykytilan arviointi ja kehittämistarpeiden tunnistaminen. 
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan osaamisen johtamista ja kehittämistä, osaamista ja osaamistarvekartoitusta, mitä nämä käsitteet merkitsevät ja miksi ne ovat tärkeitä. Käsitteinä kaikki liittyvät toisiinsa; osaamisen johtaminen ja kehittäminen luo edellytykset osaamistarvekartoitukselle, josta seuraa muun muassa henkilöstön koulutusta ja henkilöstön asiantuntijuus kehittyy. Teoriaosuuden tarkoituksena ei ollut määritellä yhtä, oikeaa kaiken kattavaa mallia, vaan antaa ennen kaikkea ideoita osaamisen johtamiseen ja osaamisen kartoittamiseen.
Tämän opinnäytetyön avulla saatiin tietoa siitä, kuinka osaamisalueet voidaan määritellä ja kuinka ne voidaan jakaa yksittäisiin taitoihin ja tietoihin sekä kuinka voidaan laatia yksilön osaamisen tavoiteprofiili. Samalla myös kartoitettiin, mitkä osaamisalueet ovat tärkeitä Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun opettajille ja kuinka käyttökelpoinen opinnäytetyönä laadittu osaamiskartoitusmallinnus on. Opinnäytetyön käytettävyyttä ammattikorkeakoulun osaamisen kehittämisessä helpottaa osaamiskartoitusmallin laatimisen ohessa syntyneet ideat siitä, mitä pitäisi ottaa huomioon aloitettaessa osaamiskartoitusprosessi.
Osaamiskartoitusprosessi on pitkä ennen kuin päästään käytännön toteutukseen ja osaamiskartoituksen tekemiseen henkilöstön keskuudessa. Henkilöstö on tärkeää ottaa jo heti alkuvaiheessa mukaan osaamiskartoitusprosessiin ja osaamisalueiden ja -tasojen laadintaan. Näin he itse pääsevät osallistumaan ja heidät saadaan sitoutettua prosessiin mukaan. Henkilöstölle on tärkeää osoittaa, että he hyötyvät itse osaamiskartoituksesta. Hyötyä heille tuo muun muassa oman osaamisen realistinen nykytilan arviointi ja kehittämistarpeiden tunnistaminen.
