Sosiaalinen media henkilöbrändäyksen tukena vaalikampanjassa
Nevalainen, Mari (2025)
Nevalainen, Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092925318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092925318
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona kunta- ja aluevaaliehdokas Minna Heikkiselle. Työn tarkoituksena oli henkilöbrändäyksen tukeminen sosiaalisen median avulla kunta- ja aluevaaleihin liittyen. Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja käytännön toteutuksesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti markkinointia, poliittista markkinointia, sosiaalista mediaa, sosiaalisen median strategiaa ja henkilöbrändäystä. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa laadittiin toimeksiantajalle sosiaalisen median strategia ja sen pohjalta tehtiin monipuolisia julkaisuja ehdokkaan sosiaalisen median kanaville vaalikampanjaa varten.
Kampanjan onnistumista arvioitiin teemoitteluun perustuvalla sisällönanalyysilla sekä Meta Business Suiten tilastoilla. Tulokset osoittavat, että kaikki asetetut tavoitteet saavutettiin. Ehdokkaan tunnettuus lisääntyi, äänestäjien sitoutuminen ja kiinnostus kasvoivat, ja lopputuloksena ehdokas valittiin sekä kunta- että aluevaaleissa. Sosiaalinen media osoittautui tehokkaaksi välineeksi henkilöbrändin rakentamisessa ja äänestäjien tavoittamisessa.
Kampanjan onnistumista arvioitiin teemoitteluun perustuvalla sisällönanalyysilla sekä Meta Business Suiten tilastoilla. Tulokset osoittavat, että kaikki asetetut tavoitteet saavutettiin. Ehdokkaan tunnettuus lisääntyi, äänestäjien sitoutuminen ja kiinnostus kasvoivat, ja lopputuloksena ehdokas valittiin sekä kunta- että aluevaaleissa. Sosiaalinen media osoittautui tehokkaaksi välineeksi henkilöbrändin rakentamisessa ja äänestäjien tavoittamisessa.