Dokumentointi saneerauskohteessa : loppuraportointi
Vahter, Marko (2025)
Vahter, Marko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092925322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092925322
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on rakennusalan saneerauskohteiden loppuvaiheen dokumentointi ja siihen liittyvän loppuraporttipohjan kehittäminen. Työn tavoitteena oli laatia selkeä ja käytännönläheinen raporttimalli, joka tukee työnjohtoa, tilaajia ja muita sidosryhmiä dokumentoinnin hallinnassa.
Dokumentoinnin merkitystä tarkasteltiin erityisesti laadunvarmistuksen, tuottavuuden, jäljitettävyyden ja vastuiden näkökulmista. Työssä selvitettiin alan nykykäytäntöjä, haasteita ja kehitystarpeita hyödyntäen asiantuntijalähteitä, RT-ohjeita, YSE 1998 -sopimusehtoja ja digitaalisia dokumentointijärjestelmiä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt raporttipohja testattiin käytännön työympäristössä, ja se osoittautui toimivaksi työkaluksi tiedon jäsentämiseen ja laadun varmistamiseen. Loppuraporttipohja tukee projektin läpinäkyvyyttä ja toimii tärkeänä välineenä esimerkiksi takuu- ja viranomaisasioissa.
Työ osoittaa, että yhtenäinen ja hyvin toteutettu dokumentointi parantaa saneeraushankkeiden hallintaa ja vähentää riskejä.
Dokumentoinnin merkitystä tarkasteltiin erityisesti laadunvarmistuksen, tuottavuuden, jäljitettävyyden ja vastuiden näkökulmista. Työssä selvitettiin alan nykykäytäntöjä, haasteita ja kehitystarpeita hyödyntäen asiantuntijalähteitä, RT-ohjeita, YSE 1998 -sopimusehtoja ja digitaalisia dokumentointijärjestelmiä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt raporttipohja testattiin käytännön työympäristössä, ja se osoittautui toimivaksi työkaluksi tiedon jäsentämiseen ja laadun varmistamiseen. Loppuraporttipohja tukee projektin läpinäkyvyyttä ja toimii tärkeänä välineenä esimerkiksi takuu- ja viranomaisasioissa.
Työ osoittaa, että yhtenäinen ja hyvin toteutettu dokumentointi parantaa saneeraushankkeiden hallintaa ja vähentää riskejä.