Nopeasti siistilla VR:n lippulaivalla : Pendolinomatkustajien asiakastyytyvaisyys
Nevala, Sanna (2006)
Nevala, Sanna
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100125436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100125436
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää Pendolinomatkustajien asiakastyytyväisyyttä. Työni toimeksiantajana oli VR Osakeyhtiö, Seinäjoen asema. Aihevalintaani vaikutti kiinnostukseni junaliikennetta kohtaan. Päädyin valitsemaan Pendolinon opinnäytetyöni aiheeksi sen ajankohtaisuuden ja uutuuden vuoksi. Tutkimuskysymyksenani oli, miten asiakastyytyväisyyttä voisi kehittää Pendolinoissa.
Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä käsittelin junalla matkustamista Suomessa, jolloin kerroin lyhyesti VR-Yhtymästä ja sen tarjoamista palveluista. Syvennyin tarkemmin Pendolinoon. Perehdyin myös asiakastyytyväisyyteen ja siihen vaikuttaviin tekijöihin sekä palvelun laatuun. Tarkastelin palvelun laatua myös henkilökunnan näkökulmasta. Tein kvantitatiiviset tutkimukset niin Pendolinomatkustajille kuin VR:n henkilökunnalle. Tutkimustulosten pohjalta kartoitin SWOT-analyysin avulla muun muassa Pendolinon vahvuuksia, ja laadin toimeksiantajalleni kehittämissuunnitelman asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.
Tein informoidun kenttätutkimuksen neljän Pendolinovuoron matkustajille välillä Seinajoki-Tampere maaliskuussa 2006. Tutkittavan aineiston keräsin lomakekyselyn avulla. Otin tutkimuskohteekseni kaksi aamuvuoroa ja kaksi iltavuoroa. Informoin matkustajia tekemällä kuulutuksen junan lähdön jälkeen. Matkustajille suoritetussa tutkimuksessa hyväksyttyjä vastauksia sain yhteensä 205 kappaletta.
Lisäksi suoritin kyselyn VR:n myyntivirkailijoille Seinäjoen ja Tampereen toimipisteissä. Tavoitteenani tutkimuksessa oli saada selville myös sisäinen arviointi Pendolinosta. Henkilökunnalle suunnatussa tutkimuksessa vastauksia tuli 16 kappaletta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus esiteltiin ainoastaan tutkimussuunnitelman kautta. Tutkimusteni tulokset, johtopäätökset ja kehittämissuunnitelma olivat salaisia toimeksiantajan vaatimuksesta. Salaisen työn pituus on kokonaisuudessaan 77 sivua.
Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä käsittelin junalla matkustamista Suomessa, jolloin kerroin lyhyesti VR-Yhtymästä ja sen tarjoamista palveluista. Syvennyin tarkemmin Pendolinoon. Perehdyin myös asiakastyytyväisyyteen ja siihen vaikuttaviin tekijöihin sekä palvelun laatuun. Tarkastelin palvelun laatua myös henkilökunnan näkökulmasta. Tein kvantitatiiviset tutkimukset niin Pendolinomatkustajille kuin VR:n henkilökunnalle. Tutkimustulosten pohjalta kartoitin SWOT-analyysin avulla muun muassa Pendolinon vahvuuksia, ja laadin toimeksiantajalleni kehittämissuunnitelman asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.
Tein informoidun kenttätutkimuksen neljän Pendolinovuoron matkustajille välillä Seinajoki-Tampere maaliskuussa 2006. Tutkittavan aineiston keräsin lomakekyselyn avulla. Otin tutkimuskohteekseni kaksi aamuvuoroa ja kaksi iltavuoroa. Informoin matkustajia tekemällä kuulutuksen junan lähdön jälkeen. Matkustajille suoritetussa tutkimuksessa hyväksyttyjä vastauksia sain yhteensä 205 kappaletta.
Lisäksi suoritin kyselyn VR:n myyntivirkailijoille Seinäjoen ja Tampereen toimipisteissä. Tavoitteenani tutkimuksessa oli saada selville myös sisäinen arviointi Pendolinosta. Henkilökunnalle suunnatussa tutkimuksessa vastauksia tuli 16 kappaletta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus esiteltiin ainoastaan tutkimussuunnitelman kautta. Tutkimusteni tulokset, johtopäätökset ja kehittämissuunnitelma olivat salaisia toimeksiantajan vaatimuksesta. Salaisen työn pituus on kokonaisuudessaan 77 sivua.