Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Franchising - en affärsmodell som växer

Lundberg, Siv (2006)

 
Avaa tiedosto
Lundberg_Siv.pdf (3.441Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Lundberg, Siv
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100125439
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur det är att verka som franchisingföretagare i Finland och Österbotten. Inom franchising kan man vara verksam på olika sätt endera som franchisegivare eller franchisetagare. Undersökningen riktar in sig på hur det är att vara verksam som franchisetagare. Som franchisetagare ingår man i ert större nätverk och kan på så vis få stöd och rad av franchisegivaren och de andra som är verksamma inom kedjan.

Franchising som verksamhetsform är relativt ny i Finland. Den första franchisekedjan i Finland var Seppälä som startade på 1970-talet. Det var under 1990-talet som verksamhetsformen franchising verkligen började expandera i vårt land. På senare år är det olika tjänsteföretag ökat mest.

Målsättningen med detta examensarbete var att med hjälp av teori och en undersökning, ta reda på hur det är att verka som franchiseföretagare och hur väl de båda parterna, franchisegivare- tagare, har kommit överens om innehållet i franchiseavtalet, som är den andra viktiga delen av franchiseverksamheten.

Resultatet av undersökningen visade att de flesta var positiva till att verka som franchiseföretagare, men att det finns både för- och nackdelar med verksamhetsformen. De största fördelarna är att man har ett färdigt testat koncept och en kand produkt eller tjänst som man börjar sälja. Den egna kreativiteten kan komma fram genom att man kan utarbeta en egen image för sin verksamhetspunkt. Andra fördelar är att man försöker motivera personalen att göra gott arbete. Till nackdelarna hör att verksamheten kan vara begränsad och att man inte har tillräckligt utrymme för egna ideer. Nämnas bör ännu att om specifik lagstiftning inom franchising saknas har franchiseavtalet större vikt än övriga samarbetsavtal.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste