Tekoälyosaamisen tarve tilitoimistoissa
Pahkajärvi, Reetta (2025)
Pahkajärvi, Reetta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025093025401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025093025401
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin tekoälyosaamista tilitoimistoissa. Tavoitteena oli selvittää, millaista konkreettista tekoälyosaamista tilitoimistoissa tarvitaan. Tekoäly on tullut osaksi työelämää, ja työnkuvat ovat muutoksessa. Tässä opinnäytetyössä keskitytään osaamistarpeisiin tilitoimistoissa.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, tietoperustasta, tutkimuksesta, tutkimuksen tuloksista ja analyysistä sekä yhteenvedosta. Lähteinä opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuutta, nettiartikkeleita sekä asiantuntijoiden blogitekstejä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, käyttäen myös hieman kvantitatiivista tutkimusta. Aineiston keruu menetelmänä toimi kyselytutkimus. Tutkimuskysely jaettiin Taloushallintoliiton uutiskirjeessä sekä lähetettiin vielä erikseen 100 tilitoimistoon Taloushallintoliiton sivuilta löytyvien sähköpostien kautta.
Vastauksia kyselyyn kertyi 16 vastausta. Alhaisen vastausmäärän vuoksi tutkimuksesta ei voida tehdä suuria johtopäätöksiä, mutta suuntaa antavia kylläkin. Tuloksista voidaan päätellä, että tilitoimistoissa tarvitaan tekoälyosaamista, ja erityisesti vastauksissa korostui chatbottien käyttö työn apuna, käännösohjelmien sekä tekstin tunnistussovellusten käyttö.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, tietoperustasta, tutkimuksesta, tutkimuksen tuloksista ja analyysistä sekä yhteenvedosta. Lähteinä opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuutta, nettiartikkeleita sekä asiantuntijoiden blogitekstejä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, käyttäen myös hieman kvantitatiivista tutkimusta. Aineiston keruu menetelmänä toimi kyselytutkimus. Tutkimuskysely jaettiin Taloushallintoliiton uutiskirjeessä sekä lähetettiin vielä erikseen 100 tilitoimistoon Taloushallintoliiton sivuilta löytyvien sähköpostien kautta.
Vastauksia kyselyyn kertyi 16 vastausta. Alhaisen vastausmäärän vuoksi tutkimuksesta ei voida tehdä suuria johtopäätöksiä, mutta suuntaa antavia kylläkin. Tuloksista voidaan päätellä, että tilitoimistoissa tarvitaan tekoälyosaamista, ja erityisesti vastauksissa korostui chatbottien käyttö työn apuna, käännösohjelmien sekä tekstin tunnistussovellusten käyttö.