Digitaalinen pelillistetty testisovellus työnhakijoiden pehmeiden taitojen arviointiin : case: House & Marine Finland Oy
Piili, Maria; Zueva, Marina (2025)
Piili, Maria
Zueva, Marina
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100125434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100125434
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää digitaalinen, pelillistetty arviointityökalu, jonka avulla voidaan arvioida työnhakijoiden pehmeitä taitoja rekrytointiprosessissa. Työn toimeksiantajana toimi House & Marine Finland Oy, joka tarjoaa yritysmajoituspalveluja eri toimialoille. Toimintaympäristön luonne – nopeat aikataulut, yllättävät muutokset ja korkeat asiakaspalveluvaatimukset – tekee pehmeiden taitojen, kuten vuorovaikutus-, ongelmanratkaisu- ja paineensietokyvyn, arvioinnista erityisen tärkeää.
Tutkimus toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoreettinen viitekehys pohjautui pehmeiden taitojen merkitykseen työelämässä, erilaisiin arviointimenetelmiin (DISC, MBTI, Hogan) sekä pelillistämisen teorioihin. Sovelluksen prototyyppi suunniteltiin ja testattiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Testausvaiheessa kerättiin käyttäjäkokemuksia ja analysoitiin sovelluksen toimivuutta käytännön rekrytointitilanteissa.
Tulosten perusteella pelillistetty arviointisovellus tarjoaa realistisen ja motivoivan tavan arvioida hakijoiden pehmeitä taitoja. Se vähentää perinteisten haastattelujen subjektiivisuutta ja tuo esiin hakijoiden todellisia toimintatapoja paineen alla. Toimeksiantajalle sovellus tuo lisäarvoa tukemalla rekrytointipäätöksiä ja vähentämällä virherekrytointien riskiä.
Opinnäytetyön johtopäätös on, että pelillistettyjä menetelmiä voidaan hyödyntää tehokkaasti pehmeiden taitojen arvioinnissa. Jatkokehityksenä sovellusta voidaan laajentaa esimerkiksi tekoälypohjaisella analytiikalla ja soveltaa myös muilla palvelualoilla.
Tutkimus toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoreettinen viitekehys pohjautui pehmeiden taitojen merkitykseen työelämässä, erilaisiin arviointimenetelmiin (DISC, MBTI, Hogan) sekä pelillistämisen teorioihin. Sovelluksen prototyyppi suunniteltiin ja testattiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Testausvaiheessa kerättiin käyttäjäkokemuksia ja analysoitiin sovelluksen toimivuutta käytännön rekrytointitilanteissa.
Tulosten perusteella pelillistetty arviointisovellus tarjoaa realistisen ja motivoivan tavan arvioida hakijoiden pehmeitä taitoja. Se vähentää perinteisten haastattelujen subjektiivisuutta ja tuo esiin hakijoiden todellisia toimintatapoja paineen alla. Toimeksiantajalle sovellus tuo lisäarvoa tukemalla rekrytointipäätöksiä ja vähentämällä virherekrytointien riskiä.
Opinnäytetyön johtopäätös on, että pelillistettyjä menetelmiä voidaan hyödyntää tehokkaasti pehmeiden taitojen arvioinnissa. Jatkokehityksenä sovellusta voidaan laajentaa esimerkiksi tekoälypohjaisella analytiikalla ja soveltaa myös muilla palvelualoilla.
