Kehityskeskustelu osana johtamisjärjestelmää : case Sokos Hotel Kaarle
Lukkarinen, Anu (2006)
Lukkarinen, Anu
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100725691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100725691
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella kehityskeskustelua osana case - yrityksen, Sokos Hotel Kaarlen, johtamisjärjestelmää. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia esimiesten ja alaisten kokemuksia, toivomuksia ja näkemyksiä kehityskeskustelusta. Tutkimuksen ongelmana oli selvittää ja kehittää toimiva kehityskeskustelukäytäntö. Opinnäytetyössä kuvataan kuinka tärkeitä kommunikointi ja vuorovaikutustaidot ovat nykyajan organisaatioissa. Lisäksi opinnäytetyössä paneudutaan kehityskeskustelukäytännön rakentumiseen ja kehityskeskustelun kulkuun. Teoriaa tutkimukseen löytyi hyvin. Lähdeaineistossa on pyritty käyttämään viimeisimpiä julkaisuja ja artikkeleita, joita tukevat aihepiiriin paneutuneet tutkijat ja teokset.
Tutkimusaineisto kerättiin tutkimusta varten laadituilla kyselylomakkeilla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Sokos Hotel Kaarlen henkilökunta (n=65). Kyselylomakkeet jaettiin kahteen otteeseen ja palautettiin suljetuissa kirjekuorissa hotellin vastaanottoon. Kyselylomakkeen palautti 32 vastaajaa (49,3 %). Tutkimuksen aineisto analysoitiin Spss - ja Excel - ohjelmilla. Kyselylomakkeen avoimet kysymykset tarkasteltiin manuaalisesti ja niistä kirjoitettiin yhteenveto.
Tutkimustulosten mukaan kehityskeskustelukäytäntö ei ole yhtenäinen kaikkien työyksiköiden välillä. Viimeisen kahden vuoden aikana kehityskeskusteluja oli käynyt reilusti alle puolet vastaajista. Kehityskeskustelun ominaispiirteitä vastaajien mielestä olivat luottamuksellisuus ja molemminpuolinen palautteen antaminen ja saaminen. Kehityskeskustelua toivottiin käytävän sekä yksilö- että ryhmäkeskusteluina.
Esimiehet näkivät kehityskeskustelut voimakkaasti osana johtamisjärjestelmää. Sen kuvailtiin selkiyttävän sekä johtamistyötä että työyksikön työnkuvaa. Avainsanoja kehityskeskustelussa esimiesten mukaan oli kiinnostus, arvostus, avoimuus ja luottamuksellisuus.
Tutkimusaineisto kerättiin tutkimusta varten laadituilla kyselylomakkeilla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Sokos Hotel Kaarlen henkilökunta (n=65). Kyselylomakkeet jaettiin kahteen otteeseen ja palautettiin suljetuissa kirjekuorissa hotellin vastaanottoon. Kyselylomakkeen palautti 32 vastaajaa (49,3 %). Tutkimuksen aineisto analysoitiin Spss - ja Excel - ohjelmilla. Kyselylomakkeen avoimet kysymykset tarkasteltiin manuaalisesti ja niistä kirjoitettiin yhteenveto.
Tutkimustulosten mukaan kehityskeskustelukäytäntö ei ole yhtenäinen kaikkien työyksiköiden välillä. Viimeisen kahden vuoden aikana kehityskeskusteluja oli käynyt reilusti alle puolet vastaajista. Kehityskeskustelun ominaispiirteitä vastaajien mielestä olivat luottamuksellisuus ja molemminpuolinen palautteen antaminen ja saaminen. Kehityskeskustelua toivottiin käytävän sekä yksilö- että ryhmäkeskusteluina.
Esimiehet näkivät kehityskeskustelut voimakkaasti osana johtamisjärjestelmää. Sen kuvailtiin selkiyttävän sekä johtamistyötä että työyksikön työnkuvaa. Avainsanoja kehityskeskustelussa esimiesten mukaan oli kiinnostus, arvostus, avoimuus ja luottamuksellisuus.