SQLite-tietokanta striimauksen tukena
Ikonen, Otto (2025)
Ikonen, Otto
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100825758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100825758
Tiivistelmä
Työ tehtiin itsenäisen kehittäjän roolissa. Työssä haluttiin selvittää, onko vapaa-ajalla tai työksi tehtävän striimauksen laatua mahdollista parantaa sovellukseen kytketyn tietokannan avulla. Suurimpana ongelmana kilpailullisen pelaamisen striimaamisessa nähtiin, että pelaajista ei ole kootussa muodossa nopeasti ja helposti saatavissa julkista tietoa.
Ratkaisua lähdettiin kehittämään suunnittelemalla yksinkertainen SQLite-tietokanta sekä tietokantaa hyödyntävä sovellus. Sovelluksen suunnittelussa otettiin huomioon minimivaatimukset koko ohjelmiston toimivuuteen. Tietokannan datan hankkimiseen hyödynnettiin kyselylomakkeita, jotka jaettiin useisiin Carcassonne-lautapelin ympärille muodostuneisiin sosiaalisen median ryhmiin. Ryhmien jäsenistä suurin osa on kilpapelaajia ja heiltä ensisijaisesti kerätään dataa. Viimeisessä opinnäytetyövaiheessa ohjelmiston toimivuutta testattiin todellisessa striimaustilanteessa.
Lopputuloksena luotiin helposti skaalautuva SQLite-relaatiotietokanta, joka sisältää pelaajien nimimerkkejä Board Game Arena -verkkosivustolla, pelaajien todelliset nimet sekä heidän oleellisimmat saavutuksensa kilpailullisessa Carcassonnessa. Tietokanta yhdistettiin sovellukseen, joka tarjoaa yksinkertaisen käyttöliittymän ja hakualustan tietokannasta löytyvälle datalle. Sovellus tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden lisätä tietokantaan uutta dataa, joka on tämän jälkeen välittömästi käytettävissä. Ohjelmistoa testattiin todellisessa striimaustilanteessa Asian Cup 2025 -turnauksen aikana.
Ohjelmiston testauksen tuloksena todettiin, että merkittävän hyödyn saamiseksi tietokannasta tulee löytyä vähintään useita satoja pelaajia. Tietokanta, jonka pelaajadatan määrä lasketaan kymmenissä, ei tarjoa riittävästi onnistuneita hakutuloksia, jotta ohjelmiston käyttäminen toisi striimiin lisäarvoa. Näin ollen suurimpana kehitysaskeleena tulevaisuutta ajatellen on löytää keinoja tietokannan tehokkaaseen kasvattamiseen. Yksi mahdollisuus voisi olla muuttaa ohjelmisto lokaalista verkon kautta toimivaksi. Tämä mahdollistaisi tietokannan kasvattamisen yhden lokaalin käyttäjän työpanoksen sijasta kymmenien tai satojen käyttäjien yhteisprojektiksi. Kuitenkin, jotta tietokannan data säilyisi laillisena ja virheettömänä, ohjelmistoon tai sen ohelle tulisi kehittää järjestelmä, joka varmistaa vain suostumuksensa antaneiden henkilöiden lisäämisen tietokantaan.
Ratkaisua lähdettiin kehittämään suunnittelemalla yksinkertainen SQLite-tietokanta sekä tietokantaa hyödyntävä sovellus. Sovelluksen suunnittelussa otettiin huomioon minimivaatimukset koko ohjelmiston toimivuuteen. Tietokannan datan hankkimiseen hyödynnettiin kyselylomakkeita, jotka jaettiin useisiin Carcassonne-lautapelin ympärille muodostuneisiin sosiaalisen median ryhmiin. Ryhmien jäsenistä suurin osa on kilpapelaajia ja heiltä ensisijaisesti kerätään dataa. Viimeisessä opinnäytetyövaiheessa ohjelmiston toimivuutta testattiin todellisessa striimaustilanteessa.
Lopputuloksena luotiin helposti skaalautuva SQLite-relaatiotietokanta, joka sisältää pelaajien nimimerkkejä Board Game Arena -verkkosivustolla, pelaajien todelliset nimet sekä heidän oleellisimmat saavutuksensa kilpailullisessa Carcassonnessa. Tietokanta yhdistettiin sovellukseen, joka tarjoaa yksinkertaisen käyttöliittymän ja hakualustan tietokannasta löytyvälle datalle. Sovellus tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden lisätä tietokantaan uutta dataa, joka on tämän jälkeen välittömästi käytettävissä. Ohjelmistoa testattiin todellisessa striimaustilanteessa Asian Cup 2025 -turnauksen aikana.
Ohjelmiston testauksen tuloksena todettiin, että merkittävän hyödyn saamiseksi tietokannasta tulee löytyä vähintään useita satoja pelaajia. Tietokanta, jonka pelaajadatan määrä lasketaan kymmenissä, ei tarjoa riittävästi onnistuneita hakutuloksia, jotta ohjelmiston käyttäminen toisi striimiin lisäarvoa. Näin ollen suurimpana kehitysaskeleena tulevaisuutta ajatellen on löytää keinoja tietokannan tehokkaaseen kasvattamiseen. Yksi mahdollisuus voisi olla muuttaa ohjelmisto lokaalista verkon kautta toimivaksi. Tämä mahdollistaisi tietokannan kasvattamisen yhden lokaalin käyttäjän työpanoksen sijasta kymmenien tai satojen käyttäjien yhteisprojektiksi. Kuitenkin, jotta tietokannan data säilyisi laillisena ja virheettömänä, ohjelmistoon tai sen ohelle tulisi kehittää järjestelmä, joka varmistaa vain suostumuksensa antaneiden henkilöiden lisäämisen tietokantaan.
