Tukea alkuraskauden keskenmenon kokeneille - verkkosivun sisältösuunnitelma ohjauksen tueksi
Moll, Anna; Meriläinen, Henna (2025)
Moll, Anna
Meriläinen, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100925839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100925839
Tiivistelmä
HUS Naistenklinikan päivystyksen puhelinpalvelu on usein ruuhkautunut. Kätilöt kokevat aikapainetta ja riittämättömyyden tunnetta, erityisesti ohjatessaan alkuraskauden keskenmenon kohdanneita. Digitaalisuutta hyödyntämällä toivottiin helpotusta pitkien ohjauspuheluiden tueksi sekä keston lyhentämiseksi. Päivittämällä Terveyskylän Naistalon Keskenmeno-verkkosivu nykyistä kattavammaksi, voidaan sivua hyödyntää puhelinohjauksen sekä asiakkaan itsenäisen tiedonhaun tukena. Keskenmenon kohdanneen tuen tarve on ymmärretty laajemmin ja aiheesta löytyy tuoreita kansainvälisiä tutkimuksia. Aiheesta on tekeillä myös iso tutkimus HUSissa. Lisäksi keskenmenon hoidon kansalliset Käypä hoito -suositukset ovat valmistumassa ja Keskenmenon kokeneiden kohtaamisen ja tuen Hotus -hoitosuosituksen valmistelu on meneillään.
Kehittämistyön kohderyhmä oli puhelinkätilöt, joiden avulla selvitettiin millainen verkkosivu palvelisi puhelinohjausta sekä keskenmenon kohdannutta paremmin. Tutkimuksellinen osio toteutettiin kyselyllä ja aivoriihi -menetelmällä ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tuotoksena syntyi sisältösuunnitelma, jonka avulla Naistalon Keskenmeno-verkkosivua voidaan päivittää. Merkittävimpinä tutkimustuloksina nousivat psyykkisen tuen sekä kattavan tiedon huomioiminen Keskenmeno-verkkosivulla. Kehittämistyön tulokset ovat samansuuntaisia kehittämistyössä käytettyjen kansainvälisten tutkimusten kanssa.
Kehittämistyön avulla Keskenmeno-verkkosivusta saadaan nykyistä laajempi ja kattavampi. Se on valtakunnallisesti käytettävissä kaikkien terveydenhuollon ammattilaisten tukena keskenmenon ohjauksessa sekä vastaa paremmin keskenmenon kokeneen tie-don tarpeeseen. Verkkosivun avulla keskenmenon ohjausta saadaan yhtenäistettyä. Hyödyntämällä verkkosivua puhelinohjauksen tukena, saadaan myös helpotusta kätilöi-den kokemaan paineeseen puhelinohjauksessa.
Kehittämistyön kohderyhmä oli puhelinkätilöt, joiden avulla selvitettiin millainen verkkosivu palvelisi puhelinohjausta sekä keskenmenon kohdannutta paremmin. Tutkimuksellinen osio toteutettiin kyselyllä ja aivoriihi -menetelmällä ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tuotoksena syntyi sisältösuunnitelma, jonka avulla Naistalon Keskenmeno-verkkosivua voidaan päivittää. Merkittävimpinä tutkimustuloksina nousivat psyykkisen tuen sekä kattavan tiedon huomioiminen Keskenmeno-verkkosivulla. Kehittämistyön tulokset ovat samansuuntaisia kehittämistyössä käytettyjen kansainvälisten tutkimusten kanssa.
Kehittämistyön avulla Keskenmeno-verkkosivusta saadaan nykyistä laajempi ja kattavampi. Se on valtakunnallisesti käytettävissä kaikkien terveydenhuollon ammattilaisten tukena keskenmenon ohjauksessa sekä vastaa paremmin keskenmenon kokeneen tie-don tarpeeseen. Verkkosivun avulla keskenmenon ohjausta saadaan yhtenäistettyä. Hyödyntämällä verkkosivua puhelinohjauksen tukena, saadaan myös helpotusta kätilöi-den kokemaan paineeseen puhelinohjauksessa.